Barn i Göteborg tar helst med sig nallen till en öde ö

Barn skulle helst ta med sig nallen till en öde ö och sagor ska helst handla om vanliga barn. Föräldrarna väljer böcker efter barnens egna önskemål, men rabatter, erbjudanden och rekommendationer från vänner och bekanta har stor inverkan på valet av barnböcker. Det visar en undersökning som Åhléns har gjort med sina kunder som har barn under 8 år.

Åhléns har en av Sveriges största kundklubbar med drygt 1 miljon aktiva medlemmar i hela landet. Enkäten som handlar om barnens värld besvarades av över 2000 personer.

På frågan om vilken leksak som ditt eller dina barn skulle ta med sig till en öde ö svarar 1/4 nallen. Lego (20 procent) och boken (18 procent) kommer på andra, respektive tredje plats. Nallen står sig särskilt stark i Göteborg (30 procent).

Åhléns frågade också sina kunder om barnböcker. Nästan fyra av tio av de tillfrågade föräldrarna säger att deras barn helst vill att sagorna skall handla om vanliga barn. Sagor med djurkaraktärer kommer på andra plats (22 procent) och prinsar och prinsessor hamnar på en tredje plats (12 procent). I Göteborg gillar man särskilt djuren - 1 av 4 uppger att sagor helst ska handla djurkaraktär.

Nästan 90 procent av föräldrarna uppger att det är barnets egna önskemål som avgör valet av böcker, men även rabatter och erbjudande (84 procent) samt tips från vänner och bekanta (72 procent) påverkar vilken barnbok man köper. Göteborgarna uppskattar råd från personalen mer än riksgenomsnittet (52 procent i jmf med 46 procent).

Åhléns kunder fick i enkäten även välja mellan 11 populära favoritfigurer. Pippi Långstrump och Hello Kitty fick flest röster (30 procent).

Om undersökningen

Åhléns har en av Sveriges största kundklubbar med över 1 miljon aktiva medlemmar i hela landet. 5000 personer fick svara på enkäten om barnens värld. Cirka 2200 personer svarade. De svarande har barn upp till 8 år och har någon gång handlat barnprodukter på Åhléns.

För ytterligare information kontakta;

Reine Walfridsson, ansvarig Åhléns Klubb, Tel. 08 -120 622 15

Monica Hultgren Andersson, Informatör tel. 08-402 81 04

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön. I dag är vi ett av Nordens starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 30 butiker i Norge. Vår vision är att vara kvinnans favorit och först på hennes shoppinglista. Vårt uppdrag är att förbättra, förenkla och förgylla hennes tillvaro och vår affärsidé är att förse henne med en unik mix av moderiktiga och prisvärda produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns 3 000 skickliga medarbetare möter 90 miljoner kunder varje år. Åhléns omsatte 4,7 miljarder 2010 och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se

Om Axstores