En klapp till alla - Åhléns & Stadsmissionernas ”nyckel till ett bättre liv”

Under årets julhandel kommer Åhléns att sälja en röd nyckel som symboliserar "nyckeln till ett bättre liv". Nyckeln kostar 100 kronor och hela summan går oavkortat till Sveriges Stadsmissioner. En julklapp som gör stor skillnad och stödjer människor som lever i utsatthet.

Nyckeln är framtagen i samarbete mellan Åhléns och Sveriges Stadsmissioner, där Åhléns står för produktion och försäljning.

– Vi är mycket glada åt samarbetet med Åhléns och ”nyckeln till ett bättre liv”. Pengarna går till människor som lever i utsatthet och hemlöshet. Den röda nyckeln öppnar dörrar till värme och gemenskap, kraft och motivation, säger David Sundén, Ordförande på Sveriges Stadsmissioner.

– Sveriges Stadsmissioner är en av våra långsiktiga samarbetspartners, de har tagit emot osålda varor från Åhléns sedan 2008. Självklart gläds vi åt att fördjupa vårt samarbete ytterligare för att kunna hjälpa ännu fler människor i utsatthet genom ”nyckeln till ett bättre liv” säger Anita Falkenek, Hållbarhetschef på Åhléns.

Åhléns ”nyckel till ett bättre liv” presenteras i årets julkatalog, som i nästa vecka går ut till över 650 000 Åhléns Klubbmedlemmar runt om i landet. Nyckeln är främst tänkt som en symbolisk julklapp men kan med fördel användas som juldekoration.

Fakta:

• 7 000 röda nycklar ska säljas för 100 kronor styck och hela summan går oavkortat till Sveriges Stadsmissioner. ”Nyckeln till ett bättre liv” finns till försäljning från v.46 i speciella ställ vid kassorna på samtliga 77 Åhlénsvaruhus i Sverige.
  • Sveriges Stadsmissioner ger stöd till människor som lever i utsatthet. De arbetar med akuta insatser som att få äta sig mätt eller sova ut i en säng, men de arbetar även för en varaktig förändring med samtal och motivation. Läs mer på www.sverigesstadsmissioner.se

• Åhléns har sedan år 2008 samarbetat med Sveriges Stadsmissioner. Bland annat skänker Åhléns tre Cityvaruhus, i Stockholm, Göteborg och Malmö, osålda kläder, husgeråd och andrar varor till Stadsmissionen för att stödja deras verksamhet. Produkterna används i den sociala verksamheten eller säljs i någon av Secondhandbutikerna.

• ”Nyckeln till ett bättre liv” är framtagen för julhandeln 2013 i samarbete mellan Åhléns och Sveriges Stadsmissioner, där Åhléns står för produktion och försäljning. Monteringen av nycklarna utfördes bl a av deltagare från Stockholms Stadsmissions Blixtjobb. Blixtjobb erbjuder människor i hemlöshet, som står långt ifrån arbetsmarknaden, tillfälligt avlönat arbete från dag till dag under handledning.

För mer information, kontakta:
Monica Hultgren, Informatör, telefon: 070-556 45 83, e-mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2012 omsatte Åhléns 4,7 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 90 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axstores.  www.ahlens.se