”Jämna ut julen” med Åhléns och Stadsmissionen

För tredje året i rad startar nu Åhléns julkampanjen ”Jämna ut julen” tillsammans med Stadsmissionen. Kampanjen pågår mellan den 1 och 24 december och ger kunderna möjlighet att avrunda sina köp uppåt och på så vis skänka en summa till Stadsmissionens arbete för människor som lever i hemlöshet. I samband med kampanjen säljs även julpynt från Remake, som är Stadsmissionens eget mode- och designmärke.

Åhléns har samarbetat med Stadsmissionen sedan 2010 och skänker regelbundet både produkter och pengar till organisationen. Stadsmissionen hjälper även Åhléns att öka återanvändning, då kunderna kan lämna in gamla kläder och hemprodukter som antingen skänks till behövande eller säljs i någon av Stadsmissionens verksamheter. Förra året samlades det in hela 1,5 miljoner kronor under julkampanjen.

– Vi är otroligt glada för samarbetet med Åhléns och ser med tacksamhet på det stora engagemanget hos Åhléns kunder. Till exempel har vi kunnat öppna Natthotellet i Linköping, ett akutboende för de som inte har någonstans att sova, med hjälp av ert stöd. Tillsammans bidrar vi till ett mänskligare Sverige, säger Karin Timm Östlund, kommunikations- och insamlings-ansvarig för Sveriges Stadsmissioner.

I år får även gamla Åhlénsprodukter nytt liv som julpynt, då man säljer två olika julpynt från Remake, som är Stadsmissionens eget mode- och designmärke. En smällkaramell för 100 kronor och julgranshängen i tre-pack för 100 kronor gjorda av återvunna textilier kommer att säljas. Dessa personliga juldekorationer som Stockholms Stadsmission har tagit fram har också bidragit till att fler människor fått närma sig eller komma tillbaka till arbetsmarknaden. Produkterna finns på Åhléns City i Stockholm, på åhlens.se och hos Remake i S:t Paul på Mariatorget 10 i Stockholm. Försäljningen av julpyntet går oavkortat till Stadsmissionen.

– Samarbetet med Stadsmissionen kring jul ligger oss extra varmt om hjärtat då vi får vara med och belysa samhällsviktiga frågor kring utsatthet, som annars kan komma i skymundan. Vi är extra stolta och glada över att Remake har gett gamla produkter nytt liv och glädje för nya ägare och där försäljningen går till ändamål som verkligen gör skillnad, säger Sofia Bothelius produktions- och hållbarhetschef på Åhléns.

Monica Hultgren Andersson, Kommunikatör Åhléns
tel: 070-5564583 mail:
mhu@ahlens.se

Karin Timm Östlund, Kommunikations- och insamlingsansvarig för Sveriges Stadsmissioner, tel: 070-0903937 mail: karin.timmostlund@sverigesstadsmissioner.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 57 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns Outlet, Beauty Bargain och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se