Nu breddas Åhléns Bra val med Better Cotton

Better Cotton Initiative är ett globalt initiativ som startades av WWF, IKEA, H&M och Marks&Spencer, för att minska miljöbelastningen vid bomullsodling på stora arealer. Inom ramen för initiativet genomför olika organisationer utbildningar för miljontals bomullsbönder runt om i världen. Better Cotton har från och med 2016 öppnat upp för möjligheteten att märka de enskilda produkterna som köpta inom ramen för systemet. Därmed är det först nu som produkterna kommuniceras som Bra val inom Åhléns. Better Cotton är ett så kallat massbalanssystem, vilket innebär att motsvarande mängd bomull som Åhléns köper som Better Cotton odlas inom ramen för initiativet.

- Först ut är våra bäddset ”Bambu” och sedan kommer fler produkter på hem, barn och damavdelningen att synas i våra varuhus med Bra val-etiketter, där det framgår att bomullen är inköpt inom ramen för Better Cotton, berättar Mona Lindskog, produktkvalitetsutvecklare på Åhléns Hållbarhetsavdelningen.

Bönderna utbildas i metoder som medför minskat behov av kemikalier och konstbevattning. Idag är över 1,2 miljoner bönder involverade och deras areal motsvarar nästan 8% av all bomullsodling i världen. BCIs mål är att nå 5 miljoner bönder och 30% av all bomull 2020. Resultaten varierar beroende på förutsättningar i olika delar av världen, men upp till 80% minskning av vattenanvändning och 50% minskning av användningen av bekämpningsmedel har uppnåtts. Dessutom förbättras böndernas och deras familjers sociala förutsättningar då deras lönsamhet kan förbättras upp till 30%. Läs mer på bettercotton.org.

- Vi har sedan 2013 varit medlemmar i initiativet och har under flera år tillverkat många av våra bomullsprodukter, både på Mode och Hem av bomull som är odlat inom ramen för Better Cotton. Vi är stolta över att ha bidragit till en positiv utveckling i Indien under perioden, säger Mona Lindskog.

Bra val omfattar exempelvis varor som är miljömärkta, återvunna, ekologiska eller gjorda av material som haft liten miljöpåverkan (läs mer om Bra val på ahlens.se). Målsättningen är att 12% av all försäljning mätt i kronor ska vara Bra val 2018. Idag uppgår detta till ca 7%.

Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 4583 mail:
mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 69 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se

Snabbfakta

Åhléns vill underlätta för kunderna att göra medvetna val, som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Därför har Åhléns sedan många år tillbaka Bra val – en guide till de varor som tar extra hänsyn till människor och miljö. Från och med 2017 inkluderas även bomull som ingår i ”Better Cotton Initiative”, BCI i Bra val.

Citat

Mona Lindskog