Ny marknads- och försäljningschef på Åhléns

Cecilia Mortimer Meurling, nuvarande försäljningschef på Åhléns, får en ny roll som marknads- och försäljningschef. I ett snabbt framväxande digitalt landskap ser Åhléns möjligheter i att utveckla kundmötet genom ett samlat ansvar för marknads- och försäljningsinsatserna.

Med förändrade kundbeteenden suddas gränsen mellan marknadsföring och försäljning ut. Det blir allt viktigare att varumärket utvecklas i nära symbios med försäljningsdrivande aktiviteter.

- För att hela tiden kunna utveckla mötet med våra kunder lever vi i ständig förändring. Genom ett gemensamt ledarskap för marknad och försäljning tar vi tillvara potentialen i Åhléns starka varumärke, samtidigt som vi förstärker våra försäljningsinsatser. Detta är särskilt angeläget i den snabba digitala omställning som vi befinner oss mitt i, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

Cecilia Mortimer Meurling har omfattande erfarenhet från att utveckla digitala affärer och att leda utveckling inom gränslandet marknad och försäljning. Sedan 2015 har Cecilia haft ledande befattningar inom försäljning på Åhléns och hon iträder sin nya roll i slutet av februari.

- All kommunikation ska utgå från Åhléns varumärke och kunden ska känna igen Åhléns, oavsett om den möter oss i sociala medier, i vår e-handel, i varuhuset, i en utomhuskampanj eller inom ramen för annan kommunikation. Vi har påbörjat arbetet men det finns en rad viktiga beröringspunkter mellan marknad och försäljning som kan förtydligas så att kunden alltid har oss ”top of mind” vid sitt nästa köp, säger Cecilia Mortimer Meurling, ny marknads- och försäljningschef på Åhléns.

Patrik Nygren-Bonnier kommer som en följd av omorganisationen att lämna sin tjänst som marknadschef.

Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns, Tfn: 0701-981123,
e-post: wni@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 57 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se