• Åhléns/

Premiär för ”Torget” – en ny present- och matdestination på Åhléns City Stockholm

Imorgon den 20 november öppnar ”Torget” på Åhléns City Stockholm – en 244 kvm stor yta som erbjuder allt från kafé, choklad- och blomsterbutik till bageri, glass och tehandel. Platsen som lockat till sig en mängd spännande aktörer öppnar på tunnelbaneplan i varuhuset och blir den första i sitt slag i Stockholm.

Som en del i Åhléns City Stockholms satsning på mat och upplevelser öppnar imorgon Torget på tunnelbaneplan. Här finns en 244 kvm stor oas med handplockade försäljare, så som det anrika konditoriet Vete-Katten och glassbaren Nitrolabs. Torgets butiker erbjuder också kafé, choklad, glass, kaffe- och tehandel samt en blomsterbutik. Platsen kommer även att rymma en pop up-butik där Haupt Lakrits är först ut, med svensk kvalitetslakrits från Stockholm.

– Torget blir med sitt intressanta utbud och absoluta toppläge i Stockholm city en unik plats att njuta av godsaker och hitta presenter till nära och kära. Fina chokladpraliner, goda té-blandningar, vackra blombuketter eller sallader med säsongens primörer. Här finns något för alla, säger Jonas Sandström, initiativtagaren till Torget och affärsområdeschef Mat & Servering inom Åhléns.

Platsen väntas bli en välbesökt destination, ca 425 000 besökare passerar genom entrén på tunnelbaneplan varje månad. Något Åhléns dragit nytta av och förlänger öppettiderna för café och bageriaktörerna till att öppna redan klockan 08:00 för kaffe- och frukostsugna gäster.

– Vi är glada över att kunna erbjuda en så spännande mix av mataktörer på Torget. Våra kunder efterfrågar ett varuhus med allt samlat under ett tak. Torget blir en naturlig del i vår utveckling av varuhuskonceptet, som delvis syftar till att göra Åhléns City i Stockholm till en riktig matdestination, säger Daniel Karlsson, varuhuschef Åhléns City i Stockholm.

Om aktörerna på Torget:

Betsy Sandberg
I den lilla fabriken på Lidingö har Betsy Sandberg tillverkat kvalitetschoklad och konfektyr sedan starten 1926. Den handgjorda chokladen har sedan dess blivit något av en tradition. Inuti finns bara sådant som är noga utvalt, utan syntetiska smakämnen eller konserveringsmedel.

Bunches by Blomrum
Bunches by Blomrum är ett enkelt, rakt koncept utan krusidull: Man säljer blommor i bunt – bra blommor till ett bra pris. Dessutom vill man arbeta med odlare som har rätt miljötänk och schyssta villkor för både blommor och trädgårdsmästare. I konceptet finns stor kunskap om hela kedjan: från odlarens bord till ditt! Hos Bunches by Blomrum finns säsongen bästa blommor i bunt, varvat med fina gröna bladbuntar.

Café Å Lait
Här serveras matiga smörgåsar och croissants perfekt till lunch eller som mellanmål. Kaffet som serveras är ekologiskt och KRAV-märkt och kommer från Bergstrands, ett lokalt bryggeri i Göteborg där det både rostas och smakas av. På Café Å Lait jobbar utbildade baristor och kaféet använder sig i mesta möjliga mån av ekologiska och rättvisemärkta råvaror.

Haupt Lakrits
Haupt Lakrits försöker göra världens bästa lakrits. Därför innehåller lakritsen hela 9 % rålakrits från Kalabrien. Den är kokad på traditionellt vis i över 8 timmar och får därefter mogna i 10 veckor. Haupt Lakrits tillverkar och säljer söt- och saltlakrits, chokladöverdragen lakrits samt lakritsprodukter för matlagning och bakning. Gemensamt för deras produkter är omsorgen kring ursprung, tillverkningsmetoder och ingredienser.

Nitrolabs
Nitrolabs är ett nytt svenskt varumärke som erbjuder smaker och upplevelser som tidigare inte funnits på den svenska marknaden. Nitrolabs serverar frozen desserts och crepes framställda från grunden med fina råvaror utifrån ett eget hemligt recept. Alla rätterna framställs utan färgämnen, konserveringsmedel, smakförstärkare eller stabiliseringsmedel. De kan dessutom som enda aktör på marknaden erbjuda glutenfria crepes som tillagas på rismjöl. På menyn finns både salta och söta alternativ som passar till dagens alla måltider.

Tehuset Java
Tehuset Java grundades 1932 i Lund är en självklar institution mitt i Lunds myllrande centrum. Tehuset Java har även fyra butiker i Stockholm. Hos Tehuset Java hittar man det gedigna traditionella och det överraskande nya oavsett om det gäller kaffe, té eller personligt präglade gåvor att ge till vänner och familj. Kvalitet, tradition och nytänkande är ledord för familjeföretaget.

Vete-Katten
Vete-Katten grundades 1928 och är ett konditori som bär på en lång svensk konditortradition. För Vete-Katten innebär det att man gör alla sina bakverk och bröd från grunden, med de bästa råvarorna konditoriet kan finna och utan några som helst tillsatser. Vete-Katten tar inga genvägar och låter saker ta den tid de behöver. Men ett riktigt kondis är inte bara gott bröd, bakelser och kaffe; minst lika viktigt är en varm atmosfär, trevlig miljö och kunnig personal, som alltid har ett leende och några vänliga ord till övers.

För bilder, besök Åhléns bildbank:
www.ahlens.se/press Välj: Mat & Dryck / Miljöbilder

Monica Hultgren, Presskontakt, tel: 08-402 8104 / 070-556 4583 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 75 varuhus i Sverige och 22 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2014 omsatte Åhléns 4,9 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se