Thomas Axén ny VD och koncernchef för Åhlénsgruppen

Thomas Axén har utsetts till ny VD och koncernchef för Åhlénsgruppen med tillträde den
1 april 2008. Thomas Axén efterträder Bjarne Mumm som varit VD och koncernchef sedan 1997.

Thomas Axén, 47 år, har en bred bakgrund inom såväl strategi- som förändringsarbete i konsumentnära verksamheter. Han har senast varit VD på Bonnier Dagstidningar och medlem av Bonniers koncernledning.

– I Thomas Axén får Åhlénsgruppen en skicklig ledare, med en gedigen erfarenhet av förändringsarbete i konkurrensutsatta verksamheter. Vi har stort förtroende för hans förmåga att vidareutveckla Åhlénsgruppen och långsiktigt driva expansion och lönsamhet, säger Fredrik Persson, styrelseordförande i Åhlénsgruppen.

Sedan 1992 har Thomas haft ledande befattningar inom Bonnierkoncernen, bland annat som VD för Dagens Nyheter och VD för Bonnier Morgontidningar. Thomas Axén har tidigare arbetat som produktchef på Procter & Gamble, affärsområdeschef på Duni och som managementkonsult på McKinsey & Company.

– Det är med stor glädje jag ser fram emot att leda verksamheterna inom Åhlénsgruppen. Idag har koncernen bra kunderbjudanden och starka varumärken genom Åhléns varuhus, Kicks och Lagerhaus. Jag ser fram emot att utveckla Åhlénsgruppen ytterligare tillsammans med alla kompetenta medarbetare, säger Thomas Axén.

– Vi vill tacka Bjarne Mumm som under sina tio år framgångsrikt utvecklat Åhlénsgruppen till ett av Sveriges ledande detaljhandelsföretag, säger Fredrik Persson.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Fredrik Persson, Styrelseordförande Åhlénsgruppen och VD Axel Johnson AB, tel. 08-701 61 59
Cathrine Westerberg, informationsansvarig Axel Johnson AB, tel. 08 - 701 61 18, 0708-715 716