Transparens och mångfald i fokus i Åhléns hållbarhetsrapport 2019

Åhléns arbetade 2019 med att utveckla hållbarhetsarbetet inom de tidigare satta fokusområdena: hållbar livsstil, hållbar produktion, hållbar drift och hållbart samhälle. Bland annat fördjupades det integrationsstärkande samarbetet med ÖppnaDörren och initiativ genomfördes för att öka transparensen kring produktionen av egna varumärken.

Under året genomfördes ett omfattande decentraliseringsarbete för att säkerställa fortsatt högt hållbarhetsfokus i hela organisationen. Det genomfördes också en väsentlighetsanalys för att få fram var Åhléns bäst fokuserar sina resurser utifrån ett påverkansperspektiv.

– Resultatet av analysen visar att mångfald kommer vara ett övergripande fokus framåt vilket passar väldigt väl med Åhléns värderingar. Hela väsentlighetsanalysen kommer nu ligga till grund för en ny hållbarhetsstrategi som ska tas fram under 2020, säger Sofia Bothelius, produktions- och hållbarhetschef på Åhléns.

Inom området hållbart samhälle fortsatte Åhléns att genomföra viktiga initiativ med partners såsom ÖppnaDörren. Samarbetet syftar till att skapa möten mellan nya och etablerade svenskar för att underlätta utrikesföddas etablering på arbetsmarknaden och totalt genomfördes 124 möten under 2019.

Inom fokusområdet hållbar produktion genomfördes insatser för att öka transparensen kring produktionen av Åhléns egna varumärken. En lista av samtliga fabriker och leverantörer som tillverkar egna varumärkesprodukter åt Åhléns offentliggjordes. I samband med det utnämndes Åhléns som ett av de svenska bolag som redovisar mest detaljerad information kring sin produktion, av den oberoende granskande organisationen FairAction.

Åhléns fokuserade på att minska mängden avfall inom arbetsområdet hållbar drift och fortsatte utveckla sin plaststrategi för att minska plasten i såväl egna produkter som förpackningar. Under 2020 påbörjas arbetet för en 25-procentig reducering av plastförpackningar till 2025.

Åhléns har som långsiktig målsättning att driva en hållbar affär och att kunder ska kunna känna sig trygga med att Åhléns tar ansvar. Under 2020 kommer ett viktigt fokus vara att identifiera och implementera initiativ som bidrar till att ställa om till cirkulära flöden och mer miljö- och energieffektiva produktionsprocesser där klimatpåverkan reduceras.

För andra året i rad publicerar Åhléns hållbarhetsrapporten enligt GRI Standards.
Länk till rapport:

Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns / 0701-981123 / wni@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 56 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 5,1 miljarder och varje år tar våra 3 000 skickliga medarbetare emot ca 80 miljoner besök. Åhléns Outlet, Beauty Bargain och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se