Världens snabbaste 71-åring frontar Åhléns nya sportkoncept

Åhléns lanserar ”Sport & balans” ett nytt, unikt sport- och välmåendekoncept för kvinnor. Till sin hjälp tar Åhléns Barbro Bobäck, guldmedaljör i veteran-VM i friidrott. Barbro är världens snabbaste 71-åring och springer 100 meter på 15,88 sekunder. Den 10 september slår Åhléns City Stockholm upp portarna för den nya avdelningen “Sport & balans”.

För tre år sedan tog Barbro Bobäck upp löpningen efter att inte ha sprungit på 50 år. I somras vann hon guld på veteran-VM och blev världens snabbaste 71-åring. När Åhléns City Stockholm nu lanserar sitt nya sportkoncept är det Barbro Bobäck som är frontperson.

– Jag älskade känslan och fick tillbaka lusten när jag började springa 100 meter som 69-åring, säger Barbro Bobäck. Idag tränar jag tre-fyra gånger i veckan och tävlar flera gånger om året. Jag är stolt och glad att få vara ansiktet utåt för Åhléns nya koncept och hoppas inspirera andra att plocka upp träningen. Det är aldrig för sent att aktivera sig.

– Sportkommunikation ser ofta likadan ut med unga vältränade personer på bild. Vi vill lyfta fram ett nytt sätt att se på träning för vi tycker att träning är för alla. Barbro är en sådan härlig symbol för det, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns.

Sport & balans är ett helhetskoncept med funktionellt träningsmode, redskap, träningsböcker och produkter för välbefinnande. Syftet är att inspirera fler till att aktivera sig och hitta balansen i livet – och inse att det aldrig är för sent att börja träna.

– Våra kunder vill ha en aktiv livsstil genom hela livet och Barbro Bobäck är en inspiration, säger Daniel Karlsson, varuhuschef på Åhléns City Stockholm. Vi ser en trend mot ett synsätt där träning är en allt viktigare del av livet, men där hälsa och välbefinnande står i fokus snarare än utseende och kroppsideal.

Sport & balans erbjuder över 65 varumärken inom sport- och badmode, träningsskor, och funktionella ytterplagg, men också böcker om träning, hälsa och mat. Syftet är att ge kunderna inspiration och verktygen att leva ett aktivt och hälsosamt liv – oavsett ålder.

Samtliga varumärken Sport & balans på Åhléns City Stockholm:
Abecita, Adidas, Asics, Bag on Bottle, Björn Borg, Casall, Didriksons, DOM, Esprit, Falke, Filippa K, soft sport, Freya, Garmin,Gococo, Hestra Handskar, Houdini, Hunter, Ilse Jacobsen, IQ Exercise, Kari Traa, Koss, LMG Scandinavia, Lolë, MOC, Moonsun, Mountain Works, New Balance, Nike, Nintaanzi, Panos Emporio, Peak Performance, Prana, Pura Vida, Rains, Reebok, Roxy, Röhnisch, Scampi, Seger, Shape Me Up, Shock Arbsorber, Skhoop, Skullcandy, Smartbox,Smart in the dark, Smartshake, Snoot, Sorel, Speedo, Stay in Place, Stella McCartney, Strong, Stutterheim, Sätila, Timberland, Tretorn, Triumph, UGG, Under Armour, Under the same sun, Urbanears, Wellicious, Yogandha, Å bad, Å Sport

För bilder, besök Åhléns bildbank:
www.ahlens.se/press Välj: Mode/Sport & balans/Bilder på Barbro Bobäck

Monica Hultgren, Presskontakt, tel: 08-402 8104 / 070-556 4583 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 30 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2014 omsatte Åhléns 4,9 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se