Åhlénsgruppen byter koncernnamn till Axstores

Report this content

Åhlénsgruppen har de senaste åren stärkt sin position som ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag genom förvärv och etableringar på nya marknader. Nu byter Åhlénsgruppen namn till Axstores för att förtydliga att koncernen består av fler verksamheter än Åhléns.

Axstores ska vara en plattform för att ytterligare stärka koncernens varumärken och kedjor och generera tillväxt. Axstores ägs av familjeföretaget Axel Johnson AB och leds av Thomas Axén, vd och koncernchef.

- Inom Axstores har vi ett antal koncerngemensamma funktioner som möjliggör för bolagen att fokusera på att driva sina verksamheter och utveckla varumärken och kunderbjudanden. Vidare stöttar Axstores koncernbolagen i strategiska initiativ såsom nya marknads-etableringar, säger Thomas Axén.

Axstores har i dag cirka 310 varuhus och butiker med fler än 5 000 medarbetare i Sverige, Finland och Norge. Under de senaste åren har Axstores kedjor vuxit på nya marknader. Kosmetikkedjan Kicks har påbörjat etablering i Finland och Norge. Varuhuskedjan Åhléns har gått in på apoteksmarknaden och finns även i Norge som heminredningskedja. Inredningskedjan Lagerhaus fortsätter också att öppna butiker på flera håll i Sverige. Därutöver har Axstores, den 21 september 2010, tecknat avtal om förvärv av Esthetique, den ledande kosmetikkedjan i Norge. Förvärvet är ett viktigt steg i Axstores ambition att bli Nordens ledande skönhetsaktör.

Namnbytet sker den 1 oktober 2010 och innebär dels att Åhléns blir ett separat dotterbolag och dels att koncernen byter namn till Axstores.

För ytterligare information, kontakta:
Carina Kampe, vik. informationschef, Axstores AB, tel. 08-402 81 59

Axstores är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks, Lagerhaus och Åhléns Norge. I cirka 310 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Axstores 5 000 anställda över 300 000 kunder varje dag. Axstores ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB.Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axstores.se.