Munksjö Oyj – Samgåendets första fas slutförd, stabil utveckling i verksamheten

MUNKSJÖ OYJ, DELÅRSRAPPORT

Munksjö Oyj är resultatet av en sammanslagning av svenska Munksjö AB och finska Ahlstroms affärsområde Label and Processing. I tillägg till det finansiella resultatet för rapporteringsperioden januari–juni 2013, innehåller rapporten för illustrativa ändamål finansiell pro forma-information avseende samgåendet. Tilläggsinformation om hur pro forma-informationen sammanställts finns beskrivet i noterna till delårsrapporten under rubriken ”Affärskombinationen”.

Siffror inom parentes avser motsvarande period 2012 om inte annat anges. Denna delårsrapport är oreviderad. Delårsrapporten publiceras på svenska, finska och engelska. I det fall variationer mellan de tre versionerna finns, ska den svenska versionen gälla.

Centralt för rapporteringsperioden januari-juni 2013

• I slutet av maj slutfördes den första fasen av Munksjö AB:s och Ahlstroms affärsområde Label and Processings samgående och Munksjö Oyj inledde sin verksamhet.
  • Handeln med Munksjö Oyj:s aktier på Helsingforsbörsen inleddes i början av juni.
  • Nettoomsättningen ökade och uppgick till MEUR 362,5 (301,7) främst som ett resultat av samgåendet och en positiv volymutveckling.
  • Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till MEUR 28,0 (23,4).
  • Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till MEUR 13,3 (11,2) dessa var huvudsakligen kostnader för samgåendet och uppgick till MEUR 30,6 (2,6). Rörelseresultatet uppgick till MEUR -17,3 (8,6).
  • Resultatet per aktie uppgick till EUR -1,4 (0,0).
  • Den räntebärande nettoskulden uppgick i slutet av rapporteringsperioden till MEUR 268,2 (249,7) vilket motsvarar en skuldsättningsgrad på 68,9% (119,9%).

Centralt för det andra kvartalet 2013

• Nettoomsättningen ökade och uppgick till MEUR 208,0 (154,1) främst som ett resultat av slutförandet av den första fasen av samgåendet.
  • Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till MEUR 16,5 (11,4).
  • Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till MEUR 8,3 (5,2). Poster av engångskaraktär var främst relaterade till kostnader för samgåendet och uppgick till MEUR 27,6 (2,3). Rörelseresultatet uppgick till MEUR -19,3 (2,9).
  • Resultatet per aktie uppgick till EUR -1,0 (0,0).

Nyckeltal Apr-jun Jan-jun Helår
MEUR 2013 2012 2013 2012 2012
Nettoomsättning 208,0 154,1 362,5 301,7 607,1
EBITDA (just*) 16,5 11,4 28,0 23,4 42,3
EBITDA-marginal, % (just*) 8,0 7,4 7,7 7,8 7,0
Rörelseresultat -19,3 2,9 -17,3 8,6 7,5
Rörelsemarginal, % -9,3 1,9 -4,8 2,9 1,2
Rörelseresultat (just*) 8,3 5,2 13,3 11,2 16,9
Rörelsemarginal, % (just*) 4,0 3,3 3,7 3,7 2,8
Periodens resultat -22,0 0,0 -23,9 0,9 -10,4
Resultat per aktie, EUR -1,0 0,0 -1,4 0,0 -0,9
Räntebärande nettoskuld 268,2 249,7 268,2 249,7 217,3

* justerat för poster av engångskaraktär

Munksjö’s verkställande direktör och koncernchef Jan Åström:

”Munksjö Oyj, ett av världens ledande specialpappersbolag, bildades i slutet av maj genom ett samgående mellan Munksjö AB och Ahlstroms specialpappersverksamhet. Efter många månaders förberedelsearbete och med en grundlig process med EU-kommissionens konkurrensmyndighet, skedde sammanslagningen utan några problem eller överraskningar. Den efterföljande börsnoteringen av Munksjö Oyj på Helsingforsbörsen genomfördes planenligt den 7 juni.

Integrationsarbetet har nu tagit fart och ett intensivt arbete pågår just nu runt om i koncernen för att leverera de utlovade synergierna. De totala årliga synergierna uppgår till MEUR 20-25 och sextio procent av den totala synerginivån förväntas uppnås efter de första tolv månaderna. Den slutliga synerginivån förväntas uppnås efter 36 månader.

Den sista delen av transaktionen, där Ahlstroms brasilianska specialpappersverksamhet kombineras med Munksjö, kommer att ske under det andra halvåret 2013. I samband med slutförandet av den första delen av samgåendet genomförde Munksjö en omfinansiering av sina externa lån, och som ett resultat av detta har det nya bolaget  en stabil finansiering på marknadsmässiga villkor.

Den nya ledningsgruppen för Munksjö är komplett och formellt utsedd av företagets styrelse. Jag ser fram emot att arbeta med min nya engagerade, resultatfokuserade och erfarna ledningsgrupp, som nu inlett sitt arbete.

I ett svårt och utmanande marknadsläge på våra huvudmarknader, med betoning på Europa, har det nya Munksjö flyttat fram sina positioner. För affärsområdena Decor och Industrial Applications har vi levererat tvåsiffriga justerade EBITDA-marginaler. Detta har främst uppnåtts genom fortsatt ökande volymer och bibehållna stabila priser på våra slutprodukter, samt att vi skapat en konkurrenskraftig kostnadsbas. För affärsområdet Graphics and Packaging utarbetas för tillfället ett åtgärdsprogram för att förbättra lönsamheten. Programmet kommer att lanseras under det tredje kvartalet. Vår målsättning är att väsentligt höja affärsområdets lönsamhetsnivå i enlighet med de av bolaget kommunicerade finansiella målen.”

Framtidsutsikter för 2013

Marknadsutvecklingen och efterfrågan av Munksjös produkter inom Release Liners och Graphics and Packaging förväntas vara fortsatt utmanande under resten av året. Resultatet i det tredje kvartalet påverkas av semesterstopp under vilka planerade underhållsaktiviteter utförs. Semesterstoppen vid produktionsenheterna är till sin omfattning som föregående år. Resultatet för det andra halvåret kommer att påverkas av poster av engångskaraktär som hänför sig till aktiviteter för uppnåendet av synergierna samt åtgärdsprogrammet för affärsområdet Graphics and Packaging.

Munksjökoncernen      Apr-jun Jan-jun Helår
MEUR 2013 2012 2013 2012 2012
Repporterad 1)
Nettoomsättning 208,0 154,1 362,5 301,7 607,1
EBITDA (just*) 16,5 11,4 28,0 23,4 42,3
EBITDA-marginal, % (just*) 8,0 7,4 7,7 7,8 7,0
Rörelseresultat -19,3 2,9 -17,3 8,6 7,5
Rörselsemarginal, % -9,3 1,9 -4,8 2,9 1,2
Rörelseresultat (just*) 8,3 5,2 13,3 11,2 16,9
Rörelsemarginal, % (just*) 4,0 3,3 3,7 3,7 2,8
Periodens resultat -22,0 0,0 -23,9 0,9 -10,4
Investeringar 4,6 2,4  6,8 4,7 14,8
Anställda, FTE 1 970 1 684 1 814 1 683 1 679

Pro forma 1 (inkl. LP Europe) 2)

Nettoomsättning 275,1 272,8 543,5 534,7 1 055,6
EBITDA** 12,5 14,0 28,9 5,7 32,9
Poster av engångskaraktär 3,0 2,1 3,7 29,5 36,3
EBITDA** (just*) 15,5 16,1 32,6 35,2 69,2
Leveransvolym, ton 204 300 203 592 408 802 405 014 796 900

Pro forma II (inkl. LP Europe och Coated Specalities) 3)

Nettoomsättning 299,6 298,1 590,0 585,1 1 154,6
EBITDA** 13,3 16,3 31,5 10,1 39,8
Poster av engångskaraktär 3,0 2,1 3,7 30,0 36,8
EBITDA** (just*) 16,3 18,4 35,2 40,1 76,6
Leveransvolym, ton 231 000 229 580 458 065 455 845 897 371

* Justerat för poster av engångskaraktär
** Inkluderar inte stand-alone kostnadsbesparingar eller synergieffekter som beskrivs under rubriken pro forma information i noterna till delårsrapporten
1) Inkl. LP Europe från och med 27 maj 2013

2) Inkl. LP Europe från och med 1 januari 2012
3) Inkl. LP Europe och Coated Specialties från och med 1 januari 2012

Första halvåret 2013

Munksjös nettoomsättning ökade och uppgick till MEUR 362,5 (301,7) främst som ett resultat av slutförandet av den första fasen av samgåendet med Ahlstroms affärsområde Label and Processing samt den fortsatt positiva volymutvecklingen inom affärsområdena Decor och Industrial Applications. Den förvärvade verksamheten tillförde MEUR 46,9 i omsättning. Pro forma II-omsättningen ökade marginellt och uppgick till MEUR 590,0 (585,1).

Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till MEUR 13,3 (11,2). Poster av engångskaraktär uppgick till MEUR -30,6 (-2,6). Munksjö har gentemot Ahlstrom förbundit sig att stå för vissa kostnader som uppstår i samband med den av EU-kommissionen krävda avyttringen av viss verksamhet i Osnabrück Tyskland. Posterna av engångskaraktär inkluderar MEUR 13,5 som hänför sig till detta åtagande. Övriga poster av engångskaraktär relaterade till samgåendet uppgick till MEUR 16,3.

Det för engångsposter justerade pro forma II EBITDA-resultatet uppgick till MEUR 35,2 (40,1) och inkluderar inte kostnadsinbesparingar eller synergier. Rörelseresultatet uppgick till MEUR -17,3 (8,6) och nettoresultatet till MEUR -23,9 (0,9).

Andra kvartalet 2013

Munksjös nettoomsättning ökade och uppgick till MEUR 208,0 (154,1) främst som ett resultat av slutförandet av den första fasen av samgåendet samt den fortsatt positiva volymutvecklingen. Den förvärvade verksamheten tillförde MEUR 46,9 i omsättning. Pro forma II-omsättningen ökade marginellt och uppgick till MEUR 299,6 (298,1).

Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till MEUR 8,3 (5,2). Poster av engångskaraktär uppgick till MEUR -27,6 (-2,3) och var främst relaterade till kostnader för samgåendet. Rörelseresultatet uppgick till MEUR -19,3 (2,9).

Video- och telefonkonferens

En kombinerad press-, video- och telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas i samband med publiceringen av rapporten 22 august 2013, klockan 10.00 CET (klockan 11.00 EET) i restaurant Savoy, rum Salikabinetti (Södra Esplanaden 14, 7 våningen i Helsingfors). Rapporten kommer att presenteras av Jan Åström, koncernchef och CEO. Mötet kommer att hållas på engelska.

Telefon- och videokonferensen kan ses på Internet och en on-demand version av videokonferensen kommer att finnas tillgänlig på hemsidan, www.munksjo.com senare samma dag. För att lyssna in på telefonkonferensen vänligen ring in på nedanstående nummer 5-10 minuter innan presskonferensen startar.

Video- och telefonkonferensnummer:

Från Finland: +358 (0)9 2313 9201