Första halvåret 2015

•    Resultat per aktie 0,066 €
•    Eget kapital per aktie 0,336 €
•    Riktad Emission till allmänheten i Sverige och Finland avslutad**

* Föregående periods resultat är inte jämförbart eftersom det var det var den sista perioden i bokslutsperioden tidigare och innehåller bokslutsposter, såsom koncernbidrag och årsavräkningar. Därtill påverkar de genomförda företagsförvärven under sista kvartalet 2014 jämförelsesiffrorna.
** Emissionen godkändes efter 30.6.2015 och utfallet av emissionen har därmed inte tagits med i denna rapport.

Kvartal två 2015
•    Periodens omsättning uppgick till 24 421 T€ (24 171 T€)
•    Periodens rörelseresultat uppgick till 483 T€ (479 T€)
•    Periodens resultat uppgick till 348 T€ (379 T€)
•    Resultat per aktie 0,027 €
•    Eget kapital per aktie 0,336 €

VD Kommentar

Omsättningen under första halvåret ligger något under nivån för motsvarande period i fjol. Karaktäristiskt för första halvåret är att början av året inleddes med låga volymer och i ett utmanande marknadsläge men att volymerna successivt har återhämtat sig mot slutet av perioden. Detta bekräftas av att första kvartalet låg ca 3 % under fjolårets volymer emedan volymerna mot slutet av perioden har passerat fjolårsnivån.

Resultatet för första halvåret kan betraktas som svagt tillfredsställande med tanke på marknadsläget och den relativt låga omsättningen. Trafiken på nordiska marknaden har också under våren störts av bristande färjekapacitet, då färjeöverfarterna minskat och lett till svårigheter att få över alla bilar. Situationen förbättrades mot slutet av perioden vilket gjorde att vi kunde öka genomflödet och därigenom också omsättningen. Det är även tack vare positivt utfall av kostnadsbesparingsprogrammen vi lyckats förbättra det operativa resultatet, trots lägre omsättning.

Nyemissionen inför notering på Aktietorget som riktades till den svenska och finska allmänheten avslutades den 30.6.2015. Emissionen lyckades i och med att såväl spridningskravet som minsta gränsen för emissionslikviden uppnåddes och via den har vi fått ca 400 nya ägare och dryga 2 M€. Beslut om godkännande av emissionen fattades efter den 30.6 varför utfallet av emissionen kommer i kvartal tre.

I juni deltog vi med stor synlighet i årets transport- och logistikmässa i Helsingfors. Som tema på mässan lyfte vi fram det faktum att bolaget fyller 60 år samt presenterade nya transportkoncernens tjänsteportfölj. Förutom transport, logistik och specialtransporter presenterades också våra IT-satsningar i och med den nya optimeringsmotorn som vi utvecklat inom Attracs.

Trots en fortsatt försiktighet i ekonomin ser vi framåt med tillförsikt i och med att vi lyckats säkra många nyckelkundsflöden och vunnit nya kunder, vilket vi tolkar som att vårt koncept med kundanpassade dynamiska lösningar går hem på marknaden.

Karleby, 14 augusti 2015

verkställande direktör

Verksamheten under perioden

Året inleddes lugnt på marknaden och försäljningen var nästan 1 M€ lägre i januari än förväntat. Efter detta har volymerna försiktigt stabiliserats och vi upplever nu en svag ökning, främst tack vare nya kundflöden.

Som en följd av strategiska säljaktiviteter har vi även lyckats upprätthålla en hyfsad balans mellan de olika länderna.

Marknadsorganisationen har förtydligats och mera resurser inom säljledning har tillsatts under våren. I och med det förväntas vi få större effekt från säljarbetet och därigenom ökade volymer som vår verksamhet behöver för att lyfta lönsamheten.

Vi har förnyat avtalen med flera betydande kunder. Då vi därtill fått en del nya kunder ser vi med svag optimism på marknadsläget.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Bolagets avslutade nyemissioner inbringade 2 017 t€. Handeln med bolagets aktie på Aktietorget inleds den 1 september 2015.

Styrelsen har beslutat om en dotterbolagsfusion genom vilken man fusionerar in Sundqvist Transport till Ahola Transport. Fusionen bedöms verkställas under sista kvartalet 2015 och har ingen resultateffekt i och med att Sundqvist Transport är ett vilande bolag.

Nu på hösten startar även ett projekt för att utveckla vår nyckelkundstrategi. Med projektet kommer vi att förtydliga våra processer och arbetssätt så att vi kan bli ännu bättre på att möta kraven från våra kunder.

Utsikter för de kommande kvartalen 2015

Styrelsen vidhåller bedömningen från senaste kvartalsrapport vad det gäller resten av året. Marknadsläget är fortsättningsvis utmanande men som ett resultat av aktivare försäljning tror man att volymerna kommer att stiga ytterligare under resten av året så att försäljningen för 2015 kumulativt kommer upp till ungefär samma nivå som föregående år. Tack vare ytterligare kostnadsfokusering bedömer man att resultatet kommer att förbättras. Styrelsen går inte ut med ytterligare kvantifierad prognos för kommande period.

Likviditet och finansiering

Koncernens banktillgodohavanden uppgår per 30.6.2015 till 2821 t€ (2267 t€). Koncernens räntebärande skulder uppgår till 8 383 t€( 8 304 t€).

Investeringar

Koncernens investeringar under perioden uppgår till 431 t€ (909 t€), av investeringar avser 321 t€ (909 t€) investeringar i materiella tillgångar och 93 t€ (0t€) investeringar i immateriella tillgångar.

Avskrivningar

Under första halvåret uppgår avskrivningarna till 548 t€ (128 t€). Avskrivningarna påverkas av de företagsförvärv som genomfördes sista kvartalet 2014. Avskrivningar på immateriella tillgångar uppgår till 164 t€(3 t€). Avskrivningar på goodwill uppgår till 94 t€ (0t€). Avskrivningar på materiella tillgångar uppgår till 290 T€ (125 t€).

Eget kapital och aktier

Per 30.6.2015 uppgår Ahola Transport koncernens eget kapital till 4 385 t€ (1 958 t€). Aktiekapitalet uppgår till 300 t€ (300 t€). Det fria egna kapitalet i koncernen uppgår till 4 080 t€ (1 653t€).

Aktiekapitalet är per 30.6.2015 fördelat på 13 054 630 aktier, varav A-aktiernas andel är 12 800 000 stycken och B-aktiernas andel är 254 630 stycken.

Bolagets avslutade nyemissioner inbringade 2 017 t€. Under det tredje kvartalet inleds handeln med bolagets aktie på Aktietorget. I samband med emissionen ökar även antalet utestående aktier till totalt 14 825 969 st.

Anställda

Per den 30.6.2015 hade koncernen i medeltal 187 anställda.

Ägarstruktur

Den 30.6.2015 hade företaget 45 ägare, varav en ägare innehar alla A-aktier omfattande ca 98 % av företaget, medan företagets personal innehar alla B-aktier omfattande ca 2 % av företaget.

Insynspersoners innehav

Namn                                                                           Befattning                                                                  Aktier

Hans Ahola                                                                Verkställande direktör                                          0

Martti Vähäkangas                                                 Styrelseordförande                                               0

Annette Björkman                                                 Ledamot                                                                     0

Nils Ahola                                                                   Ledamot                                                                     0

Lars Ahola                                                                  Ledamot                                                                     0

Ida Saavalainen                                                        Ledamot                                                                     12 000

Rickard Snellman                                                     Business Controller                                                17 200

Stefan Kaptens                                                        CFO                                                                               2 000

Hans, Nils, Lars och Rolf Ahola, äger genom Oy Ahola Group Ab samtliga A-aktier per 30.6.2015.

Redovisningsprinciper

Denna kvartalsrapport har upprättats i euro enligt finska redovisningsstandarder, samma standarder och principer enligt vilka företagets normala årsredovisningar upprättas.

Denna rapport har inte varit föremål för någon överskådlig granskning av företagets revisor.

Kommande rapporteringstillfällen

Oyj Ahola Transport Abp ger under 2015 ut ekonomisk information enligt följande:

Kvartalsrapport                           Q3                                                    13 november