Kvartalsrapport, första kvartalet 2015

•    Resultat per aktie 0,039 €
•    Eget kapital per aktie 0,298 €
•    Riktad Emission till allmänheten i Sverige och Finland pågårK
* Föregående periods resultat är inte jämförbart eftersom det var det var den sista perioden i bokslutet och innehåller bokslutsposter, såsom koncernbidrag och årsavräkningar.

VD Kommentar
Ahola Transport har inlett 2015 med att vinna ett flertal nya kunder. Detta är särskilt glädjande, då det finska marknadsläget under det första kvartalet varit utmanande, och präglats av en flack utveckling av konjunkturen.  Skillnaderna i marknadsklimaten mellan de länder där Ahola Transport är verksamt påverkar möjligheterna i att få en jämn balans mellan godsflödena länderna emellan. Styrelsen bedömer att det ökande antalet kunder motverkar skillnaderna i transportvolymerna, vilket tidigare har visat sig gynnsamt för lönsamhetsutvecklingen.
Vid en extra bolagsstämma den 29.12.2014 beslutades om en riktad emission till allmänheten där målet är att få in 2,5 MEUR kapital i bolaget. Målsättningen är att emissionen ska utmynna i en listning på AktieTorget i Sverige. Styrelsen gör bedömningen att en investering i Ahola Transport, med en historiskt konsekvent god utdelning på eget kapital, torde framstå som ett bra komplement i en småbolagsportfölj.
Den svenska emissionen, som löper sedan den 13 april, har hittills inneburit att spridningskravet för notering av Ahola Transports depåbevis vid Aktietorget har uppfyllts. Den minsta gräns för emissionens genomförande, som uppgår till 60 procent av högsta emissionslikvid förväntas, i och med att den finska emissionen nu inleds, passeras under den återstående teckningsperioden.
Den ursprungliga teckningstiden skulle löpa mellan 13.4.2015 och 8.5.2015, men i och med att den finska emissionen i ett sent skede befanns prospektpliktig försköts starten för den finska delen, vilket ledde till att den slutliga teckningsperioden förlängdes till den 22.5.2015 i båda länderna.
Ahola Transport har nu genomfört ett kostnadsinbesparingsprogram som startade 1.1.2014, och som ledde till kostnadsbesparingar uppgående till 2,4 MEUR. Kostnadsinbesparingsprogrammet löpte till den 31.3.2015, och Bolagets ledning har beslutat att ett nytt kostnadsinbesparingsprogram skall inledas under det andra kvartalet 2015.
Under det första kvartalet har prioriteten för ledningen varit att fokusera på kvalitet och försäljning. Från styrelsens och högsta ledningens sida har man jobbat på att organisera sig efter att en ny styrelse valdes vid årsskiftet. Den tidigare kommunicerade finansiella målsättningen om en årlig tillväxt om mellan fem till sju procent och en fördubbling av vinstmarginalen inom fem år står fast.

Karleby, 15 maj 2015

verkställande direktör

Verksamheten under perioden
Under perioden har marknadsläget varit utmanande på grund av balanssvängningar mellan import och export. Importen till Finland har minskat och det har medfört en hårdare konkurrens på importtransporterna. På sikt bedöms detta dock medföra höjda exportpriser från Finland.
Då kvartalet inleddes lugnt har det dock i slutet av kvartalet kommit in hel del nya godsflöden från både befintliga kunder, vars flöden ökar, och från nya kunder.
Omsättningen under perioden är något lägre än för jämförelseperioden, samtidigt som rörelseresultatet ligger på samma nivå som året innan. Detta beror till stor del på effekterna av det genomförda kostnadsinbesparingsprogrammet som avslutades 31.3.2015. Man skall dock beakta att 31.3.2014 var bokslutsdag enligt företagets tidigare räkenskapsår, så det första kvartalet 2014 innehöll en del bokslutsbokningar såsom koncernbidrag och årsavräkningar, vilket syns i den betydliga förbättringen av nettoresultatet i jämförelseperioden 515 T€ (-125 T€).
För närvarande avslutar Bolaget ett stort projekt med målsättningen att implementera en optimeringsmotor i affärssystemet Attracs. Förutom att Ahola Transport kommer att använda den nya optimeringsmotorn kommer den även att börja säljas till externa kunder. Optimeringsmotorn kommer att presenteras på den finska transport- och logistikmässan i Helsingfors 11-13 juni.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Efter periodens utgång har företaget slutit ytterligare ett par betydande avtal gällande kommande transporter.  Vi har ingått ett helhetsavtal med en kund inom detaljhandeln som bedöms ge en omsättning om ca 2 M€ på årsnivå. Vi har även ingått ett nytt avtal med en befintlig kund inom Automotive industrin som bedöms kunna ge en tilläggsförsäljning om ca 1 M€ på årsnivå.
Den 29.4.2015 beslöts på ett aktieägarmöte om en riktad emission till den finska allmänheten omfattande 1,3 M€, dock så att omfattningen av denna och den tidigare uppgår maximalt till sammanlagt 2,49M€. Detta för att även ge möjlighet till placerare i Finland att delta i emissionen.
Samtidigt som emissionen riktas till allmänheten i Finland beslöts att förlängda teckningstiden för den pågående emissionen i Sverige på så sätt att slutdagen för emissionerna i båda länderna sammanfaller på samma dag.

Utsikter för de kommande kvartalen 2015
Styrelsen bedömer att de kommande kvartalen skall gå enligt den plan som man gjort upp för året. Det rådande marknadsläget, balanserna i godsflödet samt färjkapaciteten kommer fortsättningsvist att vara utmanande under kommande period. Med utgångspunkt i detta tror styrelsen att tillväxten uteblir ännu detta år men att en resultatförbättring uppnås. Styrelsen väljer att inte gå ut med någon kvantifierad prognos för kommande period.

Likviditet och finansiering
Koncernens banktillgodohavanden uppgår till 2260 t€ (2364 t€). Koncernens räntebärande skulder uppgår till 7 695 t€( 8 893 t€).

Investeringar
Koncernens investeringar under perioden uppgår till 328 T€ (572 T€), av investeringar avser 228 t€ (572 t€) investeringar i materiella tillgångar och 100 t€ (0t€) investeringar i immateriella tillgångar.

Avskrivningar
Under första kvartalet uppgår avskrivningarna till 270 t€ (62 t€). Avskrivningarna påverkas av de företagsförvärv som genomfördes sista kvartalet 2014. Avskrivningar på immateriella tillgångar uppgår till 81 t€(2 t€). Avskrivningar på goodwill uppgår till 47 t€ (0t€). Avskrivningar på materiella tillgångar uppgår till 142 T€ (60 t€).

Eget kapital och aktier
Per 31.3.2015 uppgår Ahola Transport koncernens eget kapital till 3885 t€ (1567 t€). Aktiekapitalet uppgår till 300 t€ (300 t€). Det fria egna kapitalet i koncernen uppgår till 3581 t€ (1262t€).
Aktiekapitalet är per 31.3.2015 fördelat på 13 054 630 aktier, varav A-aktiernas andel är 12 800 000 stycken och B-aktiernas andel är 254 630 stycken.
Bolagets pågående nyemissioner kan inbringa högst 2,49 M€. De riktas till allmänheten i Sverige och Finland. Mer information om emissionen återfinns i uppgjort memorandum samt prospekt.

Anställda
Per den 31.3.2015 hade koncernen i medeltal 185 anställda.

Ägarstruktur
Den 31.3.2015 hade företaget 45 ägare, varav en ägare innehar alla A-aktier omfattande ca 98 % av företaget, medan företagets personal innehar alla B-aktier omfattande ca 2 % av företaget.

Insynspersoners innehav
Namn Befattning Aktier
Hans Ahola            Verkställande direktör        0
Martti Vähäkangas        Styrelseordförande        0
Annette Björkman        Ledamot                0
Nils Ahola            Ledamot                0
Lars Ahola            Ledamot                0
Ida Saavalainen            Ledamot                12 000
Rickard Snellman        Controller            17 200
Stefan Kaptens            CFO                2 000

Hans, Nils, Lars och Rolf Ahola, äger genom Oy Ahola Group Ab samtliga A-aktier per 31.3.2015.

Redovisningsprinciper
Denna kvartalsrapport har upprättats i euro enligt finska redovisningsstandarder, samma standarder och principer enligt vilka företagets normala årsredovisningar upprättas.
Denna rapport har inte varit föremål för någon överskådlig granskning av företagets revisor.

Kommande rapporteringstillfällen
Oyj Ahola Transport Abp ger under 2015 ut ekonomisk information enligt följande:

Kvartalsrapport     Q2        14 augusti
Kvartalsrapport    Q3        13 november