Kungen av sand vill göra om sin succéresa

Report this content

Säg Åhus Beach och många tänker på handboll, folkfest och en unik idrottsupplevelse.
Nu vill grundaren av Åhus Beachhandboll Festival göra samma framgångsrika resa en gång till – fast med en annan och större boll.
– I nuläget är det få i Sverige som känner till Åhus Beachfotboll, men det var samma sak med handbollen i början. Se hur det är med den saken i dag, säger Mats G Jönsson.

Hemma i Åhus är Mats G Jönsson mer känd som mannen bakom Åhus Beach, han som har satt den skånska kustpärlan på Sverigekartan i handbollskretsar.
Då, premiäråret 1997, ringde Mats själv in samtliga 75 lag till den första cupen i småbåtshamnen i Åhus. I dag, 21 år senare, lockar eventbolaget Åhus Beach nära 2 000 handbolls- och fotbollslag, runt 20 000 deltagare och sammantaget över 100 000 besökare från Sverige, Danmark, Finland, Norge och Tyskland.
– Det viktiga är reseupplevelsen, att något nytt har tillkommit sedan förra året oavsett om det handlar om laget, familjen eller besökarna, säger Mats.

Handbollsevenemanget är numera ett självspelande piano. Redan första dagen som det gick att boka upp sitt lag började anmälningarna att strömma in. På fotbollssidan är man ännu inte uppe i handbollens siffror, men i Åhuslägret råder optimism. Åhus Beachfotboll kommer att bli kanonbra.
– Ge det bara lite tid. Åhus Beachfotboll erbjuder så mycket mer än bara själva ”åka-på-cup-känslan”. Detta är en folkfest för alla, sand mellan tårna och mängder av aktiviteter utanför själva fotbollsplanerna, säger Mats.
– Och så är det smidigt för såväl deltagare som besökare. Allt är placerat inom ett och samma område.

Vi går tillbaka fyra år, till 2014, och den dåvarande fotbollscupen Åhus Strand Beachsoccer. Cupen vände sig till motions-, senior-, junior- och ungdomslag, men nådde inte ut så mycket som man hade hoppats på. I takt med få anmälda lag tappades även intäkterna och samma år var konkursen ett faktum.
– Kommunen och några lokala fotbollsvänner frågade om inte jag kunde ta över bolaget och köra vidare, men det var jag inte intresserad av. Skulle det bli en deal skulle det i så fall ske i vår egen regi, inte genom ett konkursbolag, säger Mats.

Kommunen var positiv till dealen och Åhus Beachfotboll såg dagens ljus sommaren därpå, men i en helt ny skrud jämfört med den tidigare cupen. Nu skulle cupen byggas på samma sätt som handbollsveckan med inriktning på rätt målgrupper.
– Barn, ungdomar, föreningar, ledare och familjen. Dessa fem grupper är A och O för oss och det som vi har fullt fokus på. Vi valde från början att satsa på Bullerbykänslan, inte den som man hittar i Magaluf, säger Mats.
– Och bakom evenemanget står samma starka organisation som har drivit upp Åhus Bechhandboll – minus alla barnsjukdomar.

Inför sommarens spelvecka på stranden i Åhus räknar arrangören med runt 400 anmälda fotbollslag. En siffra som inte kan jämföras med antalet anmälda handbollslag, som når upp mot 1 500 lag, men arrangören räds inte det faktum att fotbollen inte har nått samma höjder. Även en lång vandring börjar med ett första steg och det tar tid innan det lossnar ordentligt.

Hade du förväntat dig fler anmälda fotbollslag än vad som hittills har kommit in?
– Med handen på hjärtat, ja, men Åhus Beachfotboll har inte samma igenkänningsfaktor som Åhus Beachhandboll och många tror inte att det går att spela på sand eller att skaderisken är stor. Vi upplevde dock samma sak med handbollen de första åren.
– Till en början hade vi 300 anmälda handbollslag, ett par år senare var vi uppe i knappa 1 000. Ketchupeffekten var påtaglig och jag tror att samma sak kommer att ske med fotbollen. Jag tror jättemycket på Åhus Bechfotboll.

Från starten för fyra år sedan har Åhus Beachfotboll vuxit så sakteliga för varje år som har gått. Förra året var man uppe i runt 100 anmälda föreningar och runt fyra gånger så många anmälda lag. Företaget arbetar mycket med Skånes Fotbollförbund och elitklubbar både på dam- och herrsidan för att kunna erbjuda besökaren en så perfekt fotbollsvecka som möjligt.

Varför beachfotboll?
– Beachfotboll bryter den vanliga grästräningen och är en unik spelupplevelse för alla som älskar fotboll, gemenskap och sand mellan tårna. Tillsammans med ett stort utbud av aktiviteter vill vi samla så mycket människor som möjligt kring sann fotbollsglädje i Åhus, säger Mats.
– Vi är den enda arrangören i Sverige som anordnar en beachfotbollvecka för barn och ungdomar, men man måste vara medveten om att ha tålamod när man jobbar med sådant här.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Daniel Modig, Ikoncept AB

Några exempel på veckans aktiviteter:
• En av Sveriges bästa freestyleproffs kommer visa sina snyggaste fotbollstricks.
• Matcher med kända fotbollsprofiler.
• Uppvisningsmatcher med bland annat Mjällby och MFF-akademin.
• Bubblefotboll – där man kan bygga teamkänsla i en mer fysisk och lekfull form av fotboll.
• I Fotbollsburen kan man utmana sina polare i teknik.
• Lekland finns för de små med massa hoppborgar.
• Det anordnas även ett roligt turneringsläger för alla ungdomar i åldern 11–12 i samarbete med MFF-akademin. Här är tanken att skapa något extra för dessa ungdomar utöver turneringen på stranden. Detta är en möjlighet för ungdomarna att samlas ytterligare kring fotbollen och skapa nya minnen tillsammans.

För mer information, kontakta:
Mats G Jönsson
mats@ahusbeach.com

Åhus Beachfotboll har på några år vuxit ut till den största beachfotbollturneringen i Norden. 2018 förväntas över 400 lag med tillhörande spelare, ledare, föräldrar, supportrar och gäster att besöka Åhus Beachfotboll som pågår 30 juni–7 juli. Åhus Beachfotboll är en del av Åhus Beach AB, där Åhus Beachfotboll, Åhus Beachhandboll Festival och Åhus Beach Live ingår. Arrangemangens turistekonomiska effekter är cirka 150 miljoner kronor årligen för regionen.

Taggar: