Bokslutskommuniké för Åhus Glass koncernen 2001

Bokslutskommuniké för Åhus Glass koncernen 2001 · Nettoomsättningen ökade med 9% till 96 815 TSEK (89 023) · Rörelseresultatet förbättrades till -1 720 TSEK (-5 944) · Resultatet efter finansiella poster förbättrades till -3 797 TSEK (-8 321) · Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 5 246 TSEK (-2 846) Marknad och försäljning Nettoomsättningen ökade med 9% till 96 815 TSEK (89 023). Den ökade försäljningen kan i huvudsak hänföras till stycksaker och skopglass inom servicehandeln. Den svenska totalmarknaden för glass minskade med ca 2% i volym under perioden januari-december 2001 jämfört med föregående år. Åhus Glass försäljning minskade med ca 9% i volym under motsvarande period vilket medförde att volymandelarna totalt sett minskade något. Volymnedgången ligger helt inom produktgruppen Private Label och beror på att en olönsam produkt med stor volym avvecklats. Inom samtliga övriga produktgrupper stärktes vår position och både volym och volymandelar ökade. Till följd av den fördelaktigare produkt-mixen har den totala värdeandelen ökat. Resultat Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 720 TSEK (-5 944), en resultatförbättring med 4 224 TSEK jämfört med föregående år. I resultatet för föregående år ingår en jämförelsestörande post för allokerade medel från SPP som reducerat föregående års personalkostnader och påverkat föregående års resultat positivt med 850 TSEK. Rensat för denna engångseffekt uppgår resultatförbättringen till 5 074 TSEK. Fjärde kvartalet Nettoomsättningen under fjärde kvartalet minskade med 2% till 9 884 TSEK (10 103). Minskningen är i huvudsak hänförbar till försäljning av hushållsglass och är en konsekvens av den sortimentsrationalisering som genomförts under året. Resultatet efter finansiella poster under fjärde kvartalet uppgick till -5 554 TSEK (-6 560), en resultatförbättring med 1 006 TSEK jämfört med föregående år. Resultatförbättringen beror huvudsakligen på lägre kostnader för vårt egenproducerade sortiment och därmed förbättrad marginal samt lägre personalkostnader. Kostnadsreduktionen är till största delen en konsekvens av den sortimentsrationalisering avseende hushållsglass som genomförts under året. Jämfört med föregående år är resultatet belastat med ca 500 TSEK i ökade externa kostnader. Dessa avser helt marknadsinvesteringar i form av kampanj- och butiksmaterial för både dagligvaruhandel och servicehandel samt ny förpackningsdesign för en stor del av våra nyckelprodukter inom produktgruppen hushållsglass, som riktar sig mot dagligvaruhandeln. Miljöarbete Miljöarbetet har fortskridit som planerat och verksamheten motsvarar idag de krav som ställs ur miljösynpunkt. Tidigare påtalade brister är åtgärdade och kommer inte att medföra någon juridisk sanktion mot bolaget. Ambitionen sträcker sig emellertid längre än så och miljö- tänkandet växer sig allt starkare hos alla anställda. Miljöfrågorna är idag en självklar faktor som kontinuerligt vägs in i bolagets handlande och beslutsfattande. Utsikter för 2002 Under 2002 fortsätter arbetet med att bibehålla, den under året stärkta, marknadspositionen för stycksaker och skopglass samtidigt som tillväxten för hushållsglass på dagligvaruhandeln skall säkerställas genom nya och mer omfattande centrala avtal. Fokuseringen på det mindre och bättre marknadsanpassade sortimentet inom alla produktgrupper har skapat bättre konkurrensmöjligheter och kommer ytterligare att öka styrkan i varumärket och acceptansen på marknaden. Fler åtgärder för att ytterligare sänka kostnaderna i bolaget är planerade och kommer, liksom under 2001, successivt att genomföras under året i takt med att organisationsförbättringar ökar effektiviteten och produktiviteten i verksamheten. [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] Bolaget räknar med att visa ett positivt resultat efter finansiella poster under 2002. Säsongsvariationer Bolagets försäljning är till sin natur mycket säsongsberoende. Därför är omsättningen låg under årets första och sista kvartal. Finansiering och likviditet Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5 246 TSEK (-2 846). Investeringar påverkade kassaflödet netto med 2 690 TSEK (3 848). Likvida medel inklusive outnyttjad del av checkräkningskrediten uppgick den 31 december 2001 till 896 TSEK (1 863). Soliditeten uppgick till 20,4% (23,8%). Investeringar Investeringar i anläggningar och utrustning uppgick brutto till 3 014 TSEK (4 353). Avskrivningarna uppgick till 6 173 TSEK (5 980). Personal Medelantalet anställda under perioden uppgick till 82 (83). Antalet fast anställda den 31 december 2001 uppgick till 50 (46) personer. Redovisnings- och värderingsprinciper Bokslutskommunikén har upprättats enligt årsredovisningslagen och Redovisningsrådets rekommendationer och uttalanden. Tillämpade redovisnings- och värderingsprinciper är oförändrade i jämförelse med årsredovisningen för 2000 med undantag av att rekommendationerna RR 9, RR 11, RR 12, RR 18 och RR 20 har börjat tillämpas. Som en effekt av tillämpningen av RR 9 har uppskjuten skattefordran på underskottsavdrag redovisats i kommunikén. Jämförelsetalen för helåret 2000 har räknats om. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma i Åhus Glass AB (publ) äger rum fredagen den 24 maj 2002 kl 15.00 i Söderportskolan, Kristianstad. Årsredovisningen för 2001 kommer att distribueras till aktieägarna omkring den 26 april 2002. Förslag till aktieutdelning Styrelsen föreslår bolagsstämman att, liksom föregående år, ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2001. Rapporttillfällen under 2002 Delårsrapport januari - mars 24 maj Delårsrapport januari - juni 16 augusti Delårsrapport januari - september 18 oktober Bokslutskommuniké för helåret 2002 21 februari 2003 Åhus den 8 februari 2002 Åhus Glass AB (publ) Styrelsen Frågor besvaras av VD Christer Losell, telefon 044-28 97 01 eller 0708- 14 38 29. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT00180/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT00180/bit0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT00180/bit0002.xls Tabeller