AIFM Groups Proethos Fond uppnår 30 000 nya investerare på 3 år.

Report this content

Sedan lanseringen i januari 2018 har Proethos målsättning varit att erbjuda en riktigt bra, riktigt billig och riktigt hållbar fond som passar i stort sett alla. Med över 30 000 sparare har fonden blivit ett populärt val bland svenska fondsparare.

Fonden har under de snart 3 åren som den funnits, gett en avkastning på över +110% till sina sparare. Fonden finns att köpa hos de flesta svenska banker.

Proethos är en värdepappersfond och fondförvaltare är Magnus Alfredsson på AIFM Capital AB. Proethos fond förvaltas lågaktivt och långsiktigt i företag inom fyra olika områden, som alla har en avgörande roll på klimatet och vår framtid: Förnybar energi, energieffektivisering, hållbara transporter och hållbar livsstil.

”Vi investerar i lösningen på klimatkrisen.”– Magnus Alfredsson

”Vi är i början av ett hållbart paradigmskifte som kommer att påverka det mesta i våra liv. Idag får vi 80 % av all vår energi från fossila bränslen – så kommer det inte att se ut om 10 år. Idag är 8 % av alla svenska bilar elbilar, men så kommer det inte heller att se ut om 10 år. Vi kommer att få se över våra matvanor, hur vi sparar, hur vi bor, hur vi reser och hur vi konsumerar” säger Alfredsson.

”Det är glädjande att fonden är så populär och att så många banker vill erbjuda den till sina kunder”, säger AIFM Groups VD Thomas Dahlin. ”På AIFM Group erbjuder vi ett brett urval av innovativa fonder till investerare, och i 3 år har Proethos Fond varit topprankad och gjort hållbart sparande tillgängligt för den genomsnittliga investeraren i Sverige” säger Dahlin.

Alfredsson ser ljust på framtiden. Målsättningen är att vara det självklara valet för de sparare som vill investera i lösningen på klimatkrisen. Men även att vara ett bra komplement i alla de andras fondportföljer.

För mer information om Proethos Fond, besök www.proethos.se eller kontakta Magnus Alfredsson på magnus.alfredsson@aifmgroup.com.

AIFM Group är en europeisk kapitalförvaltare och fondföretag som erbjuder en komplett värdekedja och infrastruktur för fondverksamhet. Förutom att förvalta flera AIF- och UCITS-fonder levererar AIFM Group riskhanterings-, administration-, värderings- och redovisningstjänster till fondbolag och finansinstitut i hela Europa.