AIK Fotboll AB: Delårsrapport april - juni 2022

AIK Fotboll AB publicerar idag (2022-08-25) Q2 för perioden april - juni 2022.

April - Juni 2022

• Rörelsens intäkter ökade med 23,8 MSEK från 29,6 MSEK föregående år till 53,4 MSEK i år.
  • Rörelseresultatet har minskat med -0,2 MSEK från -5,7 MSEK föregående år till -5,9 MSEK i år.
  • Rörelseresultatet fördelas mellan driftsresultat -4,1 MSEK (-4,4) och transfernetto -1,8 MSEK (-1,3).
  • Resultat per aktie uppgår till -0,23 SEK (-0,20).
  • Kassaflödet för perioden uppgår till -15,3 MSEK i jämförelse med 11,1 MSEK föregående år.
  • Bolaget har i denna delårsrapport ändrat redovisningsprinciper för sign-on betalningar till spelare. Sign-on betalningen har tidigare belastat den period i vilken spelarkontraktet undertecknades. Från och med denna delårsrapport kostnadsförs sign-on betalningen fördelat över spelarkontraktets längd. Förändringen av redovisningsprincipen sker med stöd av IAS 19 p 11. Jämförande siffror för perioden föregående år har justerats vilket har medfört en försämring av rörelseresultatet med -1,9 MSEK.

Januari - Juni 2022

• Rörelsens intäkter ökade med 23,7 MSEK från 53,0 MSEK föregående år till 76,7 MSEK i år.
  • Rörelseresultatet har minskat med -8,0 MSEK från -16,0 MSEK föregående år till -24,0 MSEK i år.
  • Rörelseresultatet fördelas mellan driftsresultat -21,5 MSEK (-17,0) och transfernetto -2,5 MSEK (+0,9).
  • Resultat per aktie uppgår till -0,88 SEK (-0,59).
  • Kassaflödet för perioden uppgår till -29,9 MSEK i jämförelse med +2,7 MSEK föregående år.
  • Bolaget har i denna delårsrapport ändrat redovisningsprinciper för sign-on betalningar till spelare. Förändringen har medfört en retroaktiv justering av rörelseresultatet med +1,3 MSEK och en försämring med -2,5 MSEK för motsvarande period föregående år. Resultateffekterna till följd av de ändrade redovisningsprinciperna har redovisats som engångspost.

För fullständig rapport, se bifogad PDF-fil.

Denna information är sådan som AIK Fotboll AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2022, kl. 08:00 (CET).

Håkan Strandlund, Finansdirektör AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 61