AIK FOTBOLL AB (publ.) Niomånadersrapport januari - september 2011

(NGM: AIK B)

Januari – september 2011:

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 97,1 MSEK (81,5).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 33,3 MSEK (2,0).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till 27,1 MSEK (-2,7)
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till 29,4 MSEK (-3,8).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till 1,50 SEK (-0,46).

Tredje kvartalet 2011:

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 58,2 MSEK (25,5).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för kvartalet uppgick till 37,9 MSEK (-3,7).
  • Koncernens rörelseresultat för kvartalet uppgick till 36,6 MSEK (-5,3).
  • Koncernens resultat efter skatt för kvartalet uppgick till 36,4 MSEK (-5,7).
  • Resultat efter skatt per aktie för kvartalet uppgick till 1,66 SEK (-0,68) .
  • Under transferfönstret i augusti lämnade Teteh Bangura och Mohamed Bangura. Realisationsvinsten ingår i posten Spelarförsäljningar som under perioden uppgår till 34,7 MSEK (13,5) och under det tredje kvartalet till 33,3 MSEK (0,3). Övergångarna innehåller möjligheter till tillkommande intäkter om spelarna blir framgångsrika i sina nya klubbar.
  • I september månad gick Arenapanelen, AIK Fotboll AB:s styrelse samt AIK Fotbollsförenings styrelse ut med en rekommendation om att välja Swedbank Arena i Solna som ny hemmaarena fr. o. m 2013.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK slutade på andra plats i Allsvenskan säsongen 2011, vilket bl. a. ger chans att kvala till Europa League 2012. Därtill vann laget publikligan för 37:e gången.
  • I början av oktober värvades Alhassan A Kamara, kallad Crespo, från Sierra Leone. Crespo ansluter i januari 2012. Den 1 november utnyttjande Bolaget optionen att värva Lalawélé Atakora.

Försäljning och marknad

Under första kvartalet 2011 slöt Bolaget ett nytt femårigt huvudsponsoravtal med AB Åbro Bryggeri och ett nytt ettårigt huvudsponsoravtal med Peab Sverige AB. Vidare så har ett nytt treårigt avtal slutits med Expressen, ett nytt tvåårigt avtal med Malmö Aviation och ett nytt ettårigt avtal med AIK Fotbolls officiella billeverantör Smith’s Bil AB.

Under andra kvartalet slöts ett nytt femårigt avtal med Svea Ekonomi AB samt ett nytt ettårigt avtal med speltillverkaren Konami. Vidare har ett antal mindre avtal slutits.

Under tredje kvartalet har ett antal mindre avtal slutits. Försäljningen av eventpaket till derbyt mellan AIK och Djurgården i september överträffade förväntningarna. Försäljningen av eventpaket till företag fortsätter att följa den plan Bolaget upprättat.

Antalet Nätverkspartners fortsätter att vara stabilt och ligger i antal på samma nivå som för 2010. Avsikten är att Nätverket ska fortsätta att utvecklas och expandera. Nätverket är samlingsnamnet för ett antal företag som äger en unik kompetens i sin bransch, som i AIK Fotboll AB:s regi samverkar i ett gemensamt projekt, vars syfte är att generera affärsmöjligheter för varandra.

AIK Merchandise omsättning är lägre jämfört med samma period föregående år. Försäljningen under första delen av 2010 var i hög grad påverkad av de dubbla gulden 2009.

Match och arrangemang

Totalt fyra (tre) försäsongsmatcher arrangerades av AIK Fotboll AB. Åskådarmängden på dessa matcher var 7 653 åskådare (5 651), med en omsättning om 0,3 (0,25) MSEK.

Försäljningen av årskort för 2011 har uppgått till 9 323 stycken (10 983). Intäkter för årskort ligger på drygt 12,6 MSK (15,7).

Herrarnas A-lag har spelat 13 (13) allsvenska hemmamatcher under perioden januari till septem­ber med en totalpublik om 183 972 åskådare (156 762), vilket ger ett publiksnitt på 14 152 åskådare (12 059).

Under tredje kvartalet spelades sex hemmamatcher. Glädjande är den positiva publikutvecklingen. På julimatcherna lyckades Bolaget nå många turister och ovana besökare till matcherna, och i derbyt mot Djurgårdens blev det i stort sett utsålt förutom den södra läktaren som Djurgårdens IF ägde intäkterna ifrån.

En stor supporterdag anordnades inför matchen mot IF Elfsborg på Råsunda IP. Flera tusen besökare besökte evenemanget före matchen. Kringaktiviteter, många inriktade för barn har genomförts. Gnagis­land, Djurdag, och Förspel är några exempel.

Den 25 april avbröt domaren matchen mellan Syrianska FC och AIK. Som påföljd tilldömdes Syrianska FC segern med 3-0 samt att AIK tilldömdes ett bötesbelopp om 150 KSEK. Bolaget överklagade besluten men har vid prövning inte fått gehör för Bolagets ståndpunkt och besluten har fastställts.

Spelarövergångar

Inför säsongen 2011 anslöt Ibrahim ”Teteh” Bangura från Köping FF, Alexander Milošević från Vasalunds IF, Martin Kayongo-Mutumba från Videoton FC (Ungern), Kwame Amponsah Karikari värvades från Inter Allies (Ghana) och Kenny Stamatopoulos blev AIK-spelare efter lån 2010 från Tromsø IL (Norge). Dessutom lyftes Christian Kouakou upp till herrarnas A-trupp från herrarnas J-trupp och Jacob Ericsson från samarbetsklubben FC Väsby United.

Under transferfönstret i augusti lämnade dels Ibrahim ”Teteh” Bangura till förmån för turkiska Bursaspor, dels lämnade Mohamed Bangura AIK för det skotska laget Celtic FC. Övergångarna är bland de största som AIK gjort och innehåller möjligheter till ytterligare ersättningar om spelarna och deras klubbar blir framgångsrika. Samtidigt skrev Bolaget avtal med Edward Owusu, som närmast kommer från BP, fr o m 1 januari 2012.

Förlängning av avtal träffades med spelarna Antônio Flávio, Daniel Gustavsson, Kevin Walker, Daniel Tjernström, Pontus Engblom, Niklas Backman, Nicklas Maripuu samt Martin Lorentzson. Vid utgången av tredje kvartalet var 22 spelare knutna till spel i AIK under 2012.

Lalawélé Atakora lånades i augusti in från Ghana-klubben Togo Liberty för resten av 2011. Bolaget har en option som gäller under 2011 att knyta till sig Atakora.

AIK har under säsongen avtalat om att låna ut tre spelare. Pontus Engblom till Gif Sundsvall, Antônio Flávio till A.D. São Caetano i Brasilien och Yussuf Saleh till Syrianska FC. Under det tredje kvartalet slöts avtal om att låna ut Kevin Walker till Gif Sundsvall under resterande delen av 2011 års säsong.

Under januari lämnade två spelare, Goran Ljubojević och Tomi Maanoja, genom att avtal bröts i förtid.

Externa parter/klubbar har del av spelar­kontrakten med Nils-Eric Johansson (50%) och Antônio Flávio (70%) samt Alexander Milošević (40%). Endast externt ägande över 20% redovisas.

Resultat och finansiell ställning

Koncernens resultat och finansiella ställning är väsen­tligt bättre för perioden jämfört med motsvaran­de period före­gående år. Förbättringen av resultatet kan framför allt hänföras till posten Spelarförsäljningar.  Resul­tatet för koncernen under tredje kvartalet blev 36 348 KSEK (-5 699) och för perioden januari – september 29 436 KSEK (-3 841).

Rörelsens intäkter uppgick under tredje kvartalet till 58 230 KSEK (25 482). Under årets första nio månader var rörelsens intäkter 97 084 KSEK (81 509). Omsätt­ningsökningen förklaras i huvudsak av att Bolaget sålt Teteh Bangura och Mohammed Bangura, men även en bättre publiktillströmning än föregående år.

Rörelseresultatet under tredje kvartalet uppgick till

36 600 KSEK (-5 294) och för perioden januari - september 27 131 KSEK (-2 725). Avskrivningar har under tredje kvartalet belastat resultatet med 1 288 KSEK (1 640) och för årets första nio månader 6 179 KSEK (4 739). Koncernens egna kapital uppgick per den 30 september 2011 till 48 706 KSEK (7 804) och de långfristiga skulderna, inklusive avsättningar, uppgick till 26 KSEK (3 316). De korta skulderna uppgick till 32 044 KSEK (43 571).

Kommentarer till den finansiella utveck­lingen

Omsätt­ningen under perioden för Match & Event avser fyra (tre) försä­songsmatcher och 13 (13) hem­ma­matcher i Allsvenskan. Match & Event­försäljningen var under det tredje kvartalet 45% bättre än föregående år, och 12% bättre under perioden januari - september jämfört med 2010. AIK:s derby mot Djurgården låg 2010 i andra kvartalet och innevarande år i tredje kvartalet. Årskorts­intäkterna periodise­ras över säsongens 15 hemma­mat­cher.

Spons­ring och reklam har under tredje kvartalet 9% högre omsättning jämfört med 2010, men totalt under perioden januari-september i stort en oförändrad omsätt­­ning jämfört med 2010.

Under det tredje kvartalet uppgick intäkterna för Spelarförsäljningar till 33 264 KSEK (312), och för perioden januari-september 34 747 KSEK (13 494).

In­täkterna från Cen­trala Avtal var under tredje kvartalet 7% lägre än 2010. Under perioden januari-september var de i stort oförändrade.

Sou­venirförsälj­ningen har under tredje kvartalet haft en omsättning som varit 22% lägre än 2010. För perioden januari-september är omsätt­ningen 37% lägre. Minskningen kan hänföras till såväl avveck­lingen av The Terrace som till minskad försäljning av Merchandise jämfört med samma period förra året. Bolaget avvecklade under första halvåret det delägda engagemanget i Derbybutiken vilket medfört extra avvecklings­kostnader.

Spelarförsäljningar netto efter agentkostnader, restavskrivningar, solidaritets­ersättning och vidareförsäljningsersättning till andra klubbar.

(För tabell, se bifogad fil)

Rörelsens omkostnader låg under tredje kvartalet på 21 630 (30 776) KSEK och för perioden januari-september var rörelsens kostnader 69 954 KSEK

(84 235) vilket är 17% lägre än 2010. Kostnads­minskningarna kan i huvudsak hänföras till avveck­ling av Derbybutiken, avknoppning av The Terrace och Dam­verksam­heten samt outsourcing av restau­rang­verk­sam­heten samt besparingar på kansliet.

Avskrivningarna har under kvartal tre uppgått till

1 288 KSEK (1 640). Motsvarande siffra för perioden uppgår till 6 179 KSEK (4 739), inbegriper kostnaden för avvecklingen av de två spelarna Goran Ljubojević och Tomi Maanoja vilket gjordes under januari månad 2011.

Posten för Övriga externa kostnader uppgick till 3 644 KSEK (4 163) under tredje kvartalet. För perioden uppgår posten till 12 373 KSEK (13 328).

Posten för personalkostnader för kvartal tre blev 29% lägre och uppgick till 10 356 KSEK (14 669) och för perioden januari-september 36 600 KSEK (42 887)

d v s 15% reducering jämfört med föregående års mot­svarande period. Av personalkostnaderna är s.k. sign-on 0 KSEK (856) under kvartal tre och 4 243 KSEK (2 357) för perioden januari-september.

Kassaflödet var under kvartalet 14 053 KSEK

(-10 724) och för perioden 15 166 KSEK (-12 381). De tre stora posterna under perioden januari - september utgörs av en nyemission som netto tillförde 18 903 KSEK, en avyttring av två lägenheter samt försälj­ningen av Teteh Bangura och Mohamed Bangura.  Koncernens balansräkning samlade tillgångar under kvartalet ökade till 80 775 KSEK (54 691) per sista september. Under perioden har ett arbete genomförts för att minska skulderna och på sikt förlänga löptiden på skulderna.

Som tidigare kommunicerats har Skatteverket be­slutat att påföra bolaget ytterligare skatt om 1,8 MSEK för verk­samhetsåret 2007. Beslutet är överklagat och Skat­teverket har medgivit anstånd med beloppet till dess dom meddelats. Beloppet har inte kostnads- eller skuldförts i redovisningen.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• AIK slutade på andra plats i årets allsvenska. Placeringen innebär att laget får spela kval till Europa League under 2012. Till detta kan läggas att AIK vann publikligan för 37:e gången.
  • Bolaget skrev den 5 oktober avtal med Alhassan A Kamara, kallad Crespo, från Sierra Leone, om att från den 1 januari 2012 ansluta till spelartruppen. Crespo har bl a spelat i Boden BK FF i division 1. Avtalet löper t o m 2015.
  • Den 1 november valde bolaget att utnyttja optionen att värva Lalawélé Atakora.  Avtalet löper till 2014.
  • Polisen har meddelat Bolaget att man fr o m 14 november 2011 kommer att ta betalt för sina insatser i samband med matcher. Bolaget kommer att överklaga beslut som medför kostnader för Polis i samband med match.
  • Juniorlaget lyckades inte nå slutspelet i årets juniorallsvenska.
  • Samarbetsklubben FC Väsby United har kvalificerat sig för kvalspel till Superettan.
  • AIK Fotbollsförening, vilken är bolagets huvudägare, beslutade på ett extra möte den 20 oktober att stödja rekommendationen om att teckna avtal med Swedbank arena om ny hemmaarena fr. o. m 2013.

Utsikter för 2011

Spelarförsäljningar under året medför att resultatet blir betydligt bättre än förväntat och att det Egna Kapitalet förstärkts avsevärt. Bolaget kommer att göra ett positivt resultat. Arbetet med rationali­seringar och omställningar fortgår vilket medför att kostnader kommer att uppstå under fjärde kvartalet. Därtill kan omvärderingar av poster i balans­räkningen, samt den tidigare omnämna eventuella upptaxeringen, komma att belasta resultatet under det fjärde kvartalet.

Strategiska fokusområden

Arbetet med att genomföra kostnadsminskningar har pågått i affärsverksamheten och administra­tionen sedan 2009. Arbetet fortgår i samtliga delar av verksam­heten och även kvartal fyra 2011 kommer att belastas med vissa avvecklings- och omställnings­kostnader vilket påverkar årets resultat. För att på sikt minska kostnaderna måste vissa av förändringarna göras över tid.

Den 28 september offentliggjorde Bolaget att Arena­panelen och styrelserna i AIK Fotboll AB och AIK Fotbollsförening tillsammans rekommenderade att avtal om ny arena skulle ingås med Swedbank Arena i Solna. Den nya arenan ger AIK möjlighet att öka match­intäkterna avsevärt, framförallt via för­säljning av nya potentiella marknads­ytor, hospitality, kringförsäljning och loger.

Utvecklad transferstrategi och förbättrade pro­­cesser skapar möjligheter att bedriva verk­sam­heten mer effektivt och därmed ge bättre avkastning, såväl sportsligt som ekonomiskt, per satsad krona. Ett led i rationaliseringsarbetet är införandet av ett nytt affärssystem vilket beräknar vara klart i december.

Kommande informationstillfällen

januari – december          16 februari 2012

Bolagsstämma                14 mars 2012

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards, IFRS sådana de antagits av EU. Dessutom har årsredovisningslagen samt RFR 1 Kompletterande redovisningsregler för koncerner tillämpats. Delårsrapporten för koncernen är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen och RFR 2 Redovisning för juridiska personer. RFR 2 kräver att moderbolaget tillämpar samma redovisningsprinciper som koncernen, d v s IFRS i den omfattning som RFR 2 tillåter. Samma redovisningsprinciper har tillämpats som i den senast avgivna årsredovisningen.

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2010. Några generella förändringar i denna riskbild har inte skett.

Upplysningar om närstående

Inga väsentliga närståendetransaktioner har skett under perioden.

Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Solna den 2 november 2011

AIK Fotboll AB (publ)

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Annela Yderberg, verkställande direktör       070-431 12 62