AIK Fotboll AB Presenterar Q3 januari-september 2013

AIK Fotboll AB publicerar idag (2013-11-05) Q3 för perioden januari-september 2013.

Tredje kvartalet 2013 juli - september:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 32 685 KSEK (43 596).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 2 196 KSEK (4 664).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till 221 KSEK (3 378).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till 144 KSEK (3 107).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till 0,01 SEK (0,14).
  • Debiterade poliskostnader uppgår under tredje kvartalet till 276 KSEK (2 048).
  • Helgi Daníelsson lämnade AIK för portugisiska CF Os Belenenses.
  • AIK Fotboll AB har under augusti 2013 rekryterat spelaren Ebenezer Ofori från New Edubiase United FC, Ghana och i juli 2013 Patrik Carlgren från IK Brage.
  • Nils-Eric Johansson har tecknat ett nytt tvåårskontrakt med klubben. Avtalet löper ut den 31 december 2015.
  • A-lagets lagkapten Daniel Tjernström spelade den 3 augusti sin 395:e och sista tävlingsmatch för AIK då hans avtal löpte ut. Daniel Tjernström har därefter anställts i AIK Fotboll AB för att arbeta med CSR-verksamhet.
  • I september meddelade regeringen att debiteringen av poliskostnader till idrottsaktiebolag i samband med matcharrangemang upphör per den 31 december 2013. En proposition kommer att läggas fram av regeringen i november för att därefter beslutas i Riksdagen. Poliskostnaderna för åren 2012 och 2013 uppgår till 7 915 KSEK och är kostnadsförda under dessa år. Poliskostnaderna är ännu ej betalda och har överklagats till kammarrätten.

Januari - september 2013:

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 94 087 KSEK (85 595).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 2 458 KSEK (-3 023).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -2 529 KSEK (-6 955).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,12 SEK (-0,32).
  • Reserverade poliskostnader uppgår för de första nio månaderna till 2 713 KSEK (2 726).

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotboll slutade på andra plats i den allsvenska tabellen, vilket innebär att det stora silvret bärgats. AIK Fotboll har därmed kvalificerats sig för nästa års Uefa Europa League-spel och går in i kvalomgång två som spelas i juli 2014. AIK Fotboll har spelat 30 allsvenska matcher och har 58 poäng efter 17 vinster, sju oavgjorda och sex förluster.
  • Den 9 oktober invigdes nya AIK Shop. AIK Shop är en butik med ett sortiment för AIK:s samtliga föreningar och sektioner. AIK Shop är beläget på Dalvägen 30 i Solna, ett stenkast ifrån Friends Arena.
  • AIK Fotboll har två spelare som är uttagna och medverkar i U17-VM. Spelarna är Anton Salétros och Noah Sonko Sundberg.
  • AIK Fotboll och Robert Åhman Persson har gemensamt kommit fram till att gå skilda vägar när hans avtal löper ut i december 2013.
  • AIK Fotboll är överens med Falkenbergs FF och Niclas Eliasson om en övergång till AIK Fotboll 2014.
  • AIK Fotboll är överens med Panajotis Dimitriades om ett avtal i AIK Fotboll för fyra år framåt. Han har i år tillhört IF Brommapojkarna och har utgående avtal.

Thomas Edselius, VD AIK Fotboll AB

070-431 12 11, thomas.edselius@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2013 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)