AIK Fotboll AB Q1 - 2015

AIK Fotboll AB publicerar idag (2015-05-08) Q1 för perioden januari - mars 2015.

Första kvartalet 2015:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 27,7 MSEK (25,0).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -3,8 MSEK (-4,0).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till -5,2 MSEK (-5,7).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -5,5 MSEK (-5,7).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,25 SEK (-0,26).
  • AIK Fotboll och den spanska klubben Real Club Deportivo de La Coruña kom överens om en övergång av mittfältaren Celso Borges.
  • Mittfältaren Lalawélé Atakora lämnade AIK efter tre och ett halvt år i klubben och ny klubbadress blir allsvenska Helsingborgs IF.
  • AIK:s Per Karlsson och Nabil Bahoui spelade båda från start då Sverige besegrade Elfenbenskusten med 2-0 under januariturnén i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.
  • AIK:s målvakt Kyriakos “Kenny” Stamatopoulos spelade bägge landskamperna för Kanada då de i Florida mötte Island. AIK:s nyförvärv Haukur Hauksson gjorde debut i det isländska A-landslaget i samma match.
  • AIK Fotboll och Moderna Försäkringar har tecknat ett treårigt samarbetsavtal. Samarbetet innebär bland annat att AIK:s medlemmar erbjuds att teckna försäkringar där en del av premien tillfaller fotbollsklubben.
  • AIK och Halmstads BK enades om villkoren för en övergång gällande forwarden Kwame Amponsah Karikari.
  • AIK och den turkiska klubben Beşiktaş J.K. kom överens om en övergång av backen Alexander Milošević.
  • Svenska cupmatchen mellan AIK – Hammarby den 7 mars lockade 41 063 åskådare till Friends Arena, vilket innebar att publikrekordet för Svenska cupen slogs.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• Bolaget har per 8 maj sålt 14 022 årskort (16 151) till Herrar A:s hemmamatcher. AIK Fotboll har efter sju omgångar en snittpublik på 23 381 (18 565) åskådare per match (fyra hemmamatcher).
  • AIK Fotboll Damlag har efter fyra omgångar av årets allsvenska noll (noll) poäng, bestående av fyra förluster.
  • AIK Fotboll Herrlag har efter sju omgångar av årets allsvenska 14 (elva) poäng, bestående av fyra vinster, två oavgjorda och en förlust.
  • AIK besegrade i Allsvenskan den 4 maj Hammarby med 2-0 inför 41 630 åskådare på Friends Arena. Detta innebar att det tidigare derbypublikrekordet, med AIK som hemmalag, slogs.

Hela Q1 finns att ladda ner som pdf.

Thomas Edselius, VD AIK Fotboll AB 070 - 431 12 11, thomas.edselius@aik.se

Håkan Strandlund, Ekonomichef AIK Fotboll AB 070 - 431 12 61, hakan.strandlund@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.