AIK Fotboll AB Q2

AIK Fotboll AB publicerar idag (2014-08-13) Q2 för perioden april - juni 2014.

Första halvåret 2014:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 56,0 MSEK (61,4).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -2,3 MSEK (0,3).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -5,3 MSEK (-2,7).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,24 SEK (-0,12).

Andra kvartalet 2014:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 31,1 MSEK (41,1).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 1,7 MSEK (6,0).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till 0,4 MSEK (4,5).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till 0,4 MSEK (4,5).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till 0,02 SEK (0,21).
  • AIK:s mittfältare Celso Borges deltog under juni/juli för Costa Rica i fotbolls-VM i Brasilien. Efter gruppseger före lag som Italien, England och Uruguay så vann Costa Rica sin åttondelsfinal mot Grekland efter straffläggning. I kvartfinalen förlorade laget mot Holland efter straffläggning. Celso Borges startade och deltog i samtliga fem VM-matcher.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotboll AB har fram till den 12 augusti i år spelat 18  allsvenska matcher och har 37 poäng efter elva vinster, fyra oavgjorda och tre förluster. AIK Fotboll befinner sig för närvarande på en andra plats i den allsvenska tabellen.
  • AIK Fotboll nådde den tredje omgången i kvalet till gruppspelet för Uefa Europa League. AIK Fotboll förlorade där med 0-3 (0-1) hemma mot FC Astana inför 12 314 åskådare och åkte därmed ur kvalspelet med sammanlagt 1-4 mot laget från Kazakstan­­­.
  • Bolaget ingick i juli 2014 avtal beträffande försäljning av Robin Quaison till Unione Sportiva Città di Palermo SpA och av Eero Markkanen till Real Madrid CF.
  • AIK Fotboll har under juli 2014 rekryterat spelaren Sauli Väisänen från FC Honka, Finland. I augusti har spelaren Gabriel Ferreyra inlånats från Club Atlético Boca Juniors, Argentina. I augusti har AIK Fotboll kommit överens med spelaren Fredrik Brustad om ett tre-årsavtal med början i januari 2015. Fredrik Brustad kommer under resterande del av 2014 spela för sin nuvarande klubb, Stabaek Fotball i Norge.
  • I augusti 2014 kom AIK Fotboll överens om en kontraktsförlängning med chefstränaren Andreas Alm. Alms tidigare kontrakt sträckte sig över 2015 medan det nya kontraktet gäller ytterligare två år, d v s till och med utgången av säsongen 2017.
  • AIK Fotboll kom i juli 2014 överens med konkursboet för Panaxia AB om en förlikning avseende tidigare återvinningskrav från konkursboet.

Hela Q2 finns att ladda ner som pdf.

Thomas Edselius, VD AIK Fotboll AB, 070 - 431 12 11, thomas.edselius@aik.se

Håkan Strandlund, Ekonomichef AIK Fotboll AB, 076 - 852 41 24, hakan.strandlund@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2014 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.