AIK Fotboll köper Haukur Hauksson

AIK Fotboll och KR Reykjavík är överens om villkoren för en övergång av Haukur Hauksson i januari 2015, avtalet med Haukur sträcker sig över 2018.

– Haukur är en naturlig högerback och har visat de defensiva och offensiva egenskaper vi söker efter i den positionen när vi sett honom live. Han har dokumenterad seniorerfarenhet och har vunnit mästerskap nationellt samt tävlat internationellt vilket är bra erfarenheter att ha med de ambitioner som AIK har, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Det är en dröm som har förverkligats då jag nu har skrivit på Sveriges största klubb. Ett av mina mål har alltid varit att bli utlandsproffs och jag är otroligt glad över att det nu har skett, säger Haukur Hauksson.

23-årige islänningen Haukur Heiðar Hauksson, född 1 september 1991, har spelat hemma på Island under hela sin fotbollskarriär. Han inledde i Knattspyrnufélag Akureyrar som har sin hemvist på den norra delen av Island innan han 2012 skrev på för Knattspyrnufélag Reykjavíkur i den isländska huvudstaden. KR vann högstaligan Úrvalsdeild 2013 och totalt har Hauksson under sina tre säsonger i Reykjavík spelat 52 matcher i Úrvalsdeild och svarat för tre mål. 2014 slutade KR på tredje plats i ligan, nio poäng efter seriesegrarna Stjarnan Knattspyrnudeild. Han har även spelat sex internationella kvalmatcher mot HJK, Glentoran, Standard Liège samt Celtic i Uefa Champions League och Uefa Europa League.

2008-2009 spelade han sju U19-landskamper och han har 2012 även spelat en U21-landskamp. Då Islands förbundskapten Lars Lagerbäck tog ut truppen till EM-kvalmatchen mot Turkiet i september 2014 var Hauksson uttagen och satt på bänken då Island vann med 3-0 hemma på Laugardalsvöllur i Reykjavík.

Haukur Hauksson blir den tredje isländske fotbollsspelaren genom tiderna i AIK efter Hörður Hilmarsson (1980-81) och Helgi Daníelsson (2010-13).

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll

070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2014 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.