AIK Fotboll säljer Igboananike till Chicago Fire

AIK Fotboll och Chicago Fire Soccer Club är överens om villkoren för en övergång för forwarden Kennedy Igboananike. Kennedy har även nått en överenskommelse om sitt personliga avtal med MLS-klubben.

– Kennedy har bidragit till att AIK ökat sin målproduktion samt bidragit till att AIK utvecklat sitt djupledsspel under sina två år i klubben, med denna affär har han även bidragit till att AIK gjort en ekonomisk plusaffär. Kennedy har i alla sammanhang representerat AIK föredömligt och vi önskar honom all lycka när han nu lämnar oss, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Jag vill tacka spelare, ledare och supportrar för den här tiden och önskar AIK all framgång i framtiden, säger Kennedy Igboananike.

25-årige Kennedy Igboananike, född 26 februari 1989, kom i november 2012 till AIK från Djurgården och under sin första säsong i klubben svarade han för 14 mål i Allsvenskan och kom därmed delad tvåa i skytteligan. Tävlingsdebuten för AIK skedde hemma mot Halmstads BK (1-2) i Svenska cupen den 3 mars 2013. Kennedy inledde som högerforward och ersattes av Kwame Amponsah Karikari i den 69:e minuten. Det första tävlingsmålet kom hemma mot Syrianska FC (2-0) i Svenska cupen den 16 mars 2013. Kennedy gjorde då 1-0, framspelad av Nabil Bahoui, i den 25:e minuten innan han även följde upp med AIK:s andra mål i matchen.

Totalt blev det 63 tävlingsmatcher, varav 50 från start, och 22 mål för Kennedy Igboananike i AIK-tröjan.

Chicago Fire Soccer Club spelar i Major League Soccer som 2014 kom på nionde plats i Eastern Conference med 36 poäng på 34 spelade matcher. Laget var 13 poäng efter Sporting Kansas City som tog den sista slutspelsplatsen. Klubben bildades 1997 och har spelat i MLS sedan 1998. Laget spelar sina hemmamatcher på Toyota Park i Bridgeview, ca två mil sydost om Chicago, som har en publikkapacitet för 20 000 åskådare.

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll 070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2014 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.