AIK Fotbolls forward Ibrahim Teteh Bangura till Bursaspor

AIK:s forward Ibrahim Teteh Bangura lämnar klubben efter en fantastisk debutsäsong där han efter 20 omgångar leder den allsvenska skytteligan med 15 fullträffar. Banguras nya klubbadress blir turkiska Bursaspor.

AIK-debuten skedde i bortaderbyt mot Djurgården (0-0) den 4 april då han i den 73:e minuten ersatte Martin Kayongo-Mutumba. Det första målet kom i hemmamatchen mot Mjällby AIF (3-0) då han slog in 2-0 i den 41:a minuten. När AIK under sommaren vann sex allsvenska matcher i rad var Teteh Bangura starkt bidragande till segersviten då han gjorde hela nio mål i de fem första segrarna, bland annat alla fyra målen då AIK besegrade Halmstads BK på Råsunda med 4-0. Totalt blev det 18 tävlingsmatcher för Teteh Bangura i AIK-tröjan och på dessa matcher svarade han för 15 mål.

- Detta är AIK Fotbolls största spelaraffär någonsin och använder vi pengarna på rätt sätt kan det bli den bästa också, säger Jens Andersson, sportchef i AIK Fotboll AB.

Affären är den största spelartransfer som AIK Fotboll AB har genomfört. Den är ett resultat av ett noggrant och väl genomfört scoutingarbete som är i enlighet med den strategi som Bolaget arbetar efter. Intäkterna kommer att ha en väsentlig påverkan på resultatet och likviditeten. Försäljningen stärker bolagets soliditet och likviditet vilket skapar finansiell flexibilitet och stabilitet på så väl kort som lång sikt. Avtalsparterna är överens om att inte offentliggöra de ekonomiska detaljerna i avtalet. Övergångsersättningen kommer i kvartalsrapport tre ingå i rubriken ”Spelarförsäljningar” i den redogörelse för omsättning som görs i rapporten.

- Den strategi vi arbetar efter har genom mycket skickligt arbete av alla i sportorganisationen burit frukt betydligt snabbare än vad vi tänkt oss. I beslutet har de sportsliga och ekonomiska konsekvenserna på kort och lång sikt värderats och vi kan konstatera att de sportsliga konsekvenserna på lång sikt och de ekonomiska konsekvenserna på såväl kort som lång sikt är tillräckligt fördelaktiga för att genomföra affären, säger Johan Strömberg, ordförande i AIK Fotboll AB.

Frågor från media hänvisas till den pressträff som kommer att genomföras under kvällen.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Strömberg, ordförande AIK Fotboll AB, 070-510 57 75

Annela Yderberg, vd AIK Fotboll AB, 070-431 12 62