AIK OCH PEAB TAR AVSTÅND MOT VÅLD OCH HULIGANISM

(NGM:AIK B)

AIK Fotboll och huvudsamarbetspartner Peab har beslutat att gemensamt upprätta en handlingsplan runt frågor som på kort sikt skapar en trevligare atmosfär före och efter AIK:s matcher, och som längre sikt förebygger nyrekrytering av ungdomar till organiserad huliganism.

AIK och Peab tar kraftigt avstånd från den senaste tidens kravaller i förbindelse med AIK:s matcher. Näringslivet och idrotten går genom detta samarbete ihop för att man vill ta ett ännu tydligare samhällsansvar och samverka med polis, sociala myndigheter och Solna Stad.

- Målsättningen är att skapa en trevligare atmosfär i förbindelse med AIK:s arrangemang i huvudsak före och efter match. Det är helt oacceptabelt att rusningar, stenkastning och generella våldsamheter skall prägla våra matcher och skrämma andra supportrar, oavsett om de är AIK:are eller inte. Syftet är att alla besökare skall känna sig lika trygga på väg till och från arenan som de är inne på Råsunda, säger Charlie Granfelt, vd i AIK Fotboll AB.

AIK Fotboll har 1000 barn och ungdomar som varje vecka spelar fotboll. Genom den omfattande ungdomsverksamheten har grundvärden som att ”Älska AIK varsamt” och ”Attityd, Ansvar och Respekt” arbetats in sedan flera år genom ett program som kallas AIK-Stilen.

- Nyrekryteringen av unga människor till organiserad huliganverksamhet har dessvärre ökat under de senaste par åren. Detta har medfört att AIK Fotboll under 2007 i samarbete med skolorna i Solna lagt in AIK-stilen i läroplanen för årskurs 6. På sikt är det meningen att programmet skall utvecklas och följas upp, säger ledaren för AIK-Stilen, Jimmy Wallingstam.

AIK samarbetar sedan 2006 också i Fotbollsalliansen med Djurgården, Hammarby och Fryshuset och genomför föreläsningar i skolor och kontraktskrivning med elever som vill stödja en positiv supporterkultur och ta avstånd från huliganism.

Peab som huvudsamarbetspartner till AIK har sedan tidigare ett stort engagemang för ungdomar. Därför vill Peab tillsammans med AIK vara med och hjälpa till att vidareutveckla AIK-Stilen, med både kort- och långsiktiga aktiviteter.

Inom kort kommer AIK Fotboll och Peab att presentera en konkret handlingsplan för hur det gemensamma arbetet bland annat skall bidra till att ungdomar både tar ställning för positiv läktarkultur samt får möjlighet till yrkesutbildning och arbete.

Charlie Granfelt, VD, AIK Fotboll AB

Tel nr: 08-735 96 50

E-post: charlie.granfelt@aik.se

Mats Johansson, vice VD, Peab AB

Tel nr: 0733-371011

Mobil: 070-5926067

E-post: mats.johansson@peab.se

Johan Wibäck, Informationsansvarig, AIK Fotboll AB

Tel nr: 08-735 96 32

E-post: johan.wiback@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, ett damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB bedriver också U-21 verksamhet för herrar i samarbetsklubben Väsby United, som spelar i div 1 Norra. För ytterligare information kring AIK besök www.aik.se/fotboll.

AIK Fotboll AB (publ), Box 1257, 171 24 Solna, Tel: +46 (0)8-735 96 50, Fax: +46 (0)8-735 96 79