AIK och Vasalund i seniorsamarbete

AIK och Vasalunds IF har successivt närmat sig varandra under de senaste åren och hittat olika samarbetsformer på U21- och ungdomsnivå. 2014 tar nu klubbarna steget fullt ut och skriver ett samarbetsavtal för seniorfotbollen.

Samarbetsavtalet omfattar spelarövergångar och utlåning av spelare och ledare. AIK och Vasalunds IF är också överens om att årets första träningsmatch alltid sker mellan klubbarna.

- Grunden i ett lyckat samarbete är att det skall finnas tydliga uppsidor för båda parter. I Vasalund får AIK en samarbetspartner som är dokumenterat skickliga på att utveckla spelare och ledare i den region där vi vill ha den största andelen av vår rekrytering ifrån, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

- AIK:s identitet finns geografiskt i Solna. Att samarbeta med Vasalund känns inspirerande samt att det kommer att fördjupa och stärka båda klubbarnas identitet ytterligare vilket i sin tur kommer stärka Stockholmsfotbollen, säger AIK Fotboll AB:s VD Thomas Edselius.

- Vasalund ser fram emot att stärka vårt samarbete med AIK ytterligare framöver. Som en av de starkaste klubbarna i svensk och nordisk fotboll så är det värdefullt för Vasalund i vår egen talangutveckling att ha detta utbyte på alla plan. Nu kan spelarna utvecklas i lugn och ro i den miljö som passar spelaren bäst för att lyckas i sina elitdrömmar, säger Vasalunds IF:s ordförande Niclas Fröberg.

Thomas Edselius, VD AIK Fotboll AB

070-431 12 11, thomas.edselius@aik.se

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll

070-431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2014 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.