AIK värvar Daniel Majstorović

AIK är överens med mittbacken Daniel Majstorović om ett kontrakt till och med 2014. Majstorović har de två senaste säsongerna spelat i skotska Celtic FC och är klar för AIK då transferfönstret öppnar den 1 augusti 2012.

- Det är med stor glädje och stolthet som jag sätter på mig AIK-tröjan. Det känns otroligt inspirerande och förmånligt att få vara en del av det spännande projekt AIK står inför. Jag har stora förhoppningar inför framtiden tillsammans med klubben och ser fram emot de kommande två och ett halvt åren. Nu är det full fart som gäller, säger Daniel Majstorović till aikfotboll.se

35-årige Daniel Majstorović (född 5 april 1977) inledde sin karriär i IF Brommapojkarna 1996 då de kom femma i Division 1 Norra och via SC Fortuna Köln och Västerås SK debuterade han i Allsvenskan med Malmö FF mot AIK den 9 april 2001. 2004 fortsatte karriären i holländska FC Twente där det blev två år innan de schweiziska mästarna FC Basel lockade honom till sig.

Efter tre år i Basel flyttade Majstorović i maj 2008 till grekiska AEK Aten där det blev 67 ligamatcher och fyra mål. Den 16 september 2010 erbjöds han ett tvåårskontakt av Celtic FC och klubben vann bland annat den skotska cupfinalen 2011 efter att ha besegrat Motherwell FC med 3-0.

Landslagsdebuten för Sverige skedde 2003 och han har hittills spelat 48 A-landskamper och svarat för två mål. Den senaste landskampen var EM-kvalet hemma mot Holland den 11 oktober 2011 då Sverige vann med 3-2 och kvalificerade sig till sommarens EM-slutspel.

- Daniels personlighet och fotbollsegenskaper tillför AIK dynamik och kompetens. Det tillsammans med hans unika erfarenhet från såväl internationellt spel både i landslag och klubblag utvecklar både laget och klubben på såväl kort som lång sikt, säger AIK:s sportchef Jens T Andersson.

Daniel Majstorović kommer inte att lämna några kommentarer förrän vid en kommande pressträff. Mer info om när och var pressträffen sker kommer att skickas till inbjuden media.

Jens T Andersson, sportchef

Tel nr: 08-735 96 30

E-post: jens.andersson@aik.se

Thomas Edselius, tillförordnad VD

Tel nr: 08-735 96 11

E-post: thomas.edselius@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2012 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB har även ett samarbetsavtal med Akropolis IF, som spelar i Division 1 Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.