AIK värvar Patrik Carlgren

AIK är överens med IK Brage om en transfer av målvakten Patrik Carlgren och kontraktet gäller över 2016. Strategin för rekryteringen har varit att utreda de alternativ som är bäst för AIK på såväl kort- som längre sikt. Parallellt med det arbetet har Kyriakos Stamatopoulos utvärderats i sin roll som förstemålvakt för AIK.

Patrik Carlgren är född den 8 januari 1992 och 188 cm lång. Carlgren har i år debuterat i det svenska U21-landslaget. Han ansluter till AIK i träning på lördag och blir spelklar på måndag när transferfönstret öppnar och kommer att bära tröja nummer 35.

- När vi bestämde oss för att gå för en yngre målvakt med hög potential var Patrik vårt förstaval. Han har egenskaper, hög ambition och en attityd som smittar vilket i par med den erfarenhet och kunskap som Kenny besitter ger oss ett dynamiskt och mycket bra målvaktspar både nu direkt och på längre sikt, säger AIK:s sportchef Björn Wesström.

Hans moderklubb är faluklubben Samuelsdals IF och han har stått i Brages mål under de två senaste säsongerna. Totalt har det blivit 23 tävlingsmatcher, varav 22 från start, och han har hållit nollan i sex av dessa matcher. Han kom till Borlänge-klubben efter två år i Falu FK.

Björn Wesström

Sportchef AIK Fotboll 08-735 96 19, 070-431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2013 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.