ALDRIG FÖRR HAR SÅ MÅNGA FAMILJER GÅTT PÅ AIK:S MATCHER

(NGM: AIK B)

I slutet av 1990-talet var den södra läktaren endast öppen i samband med vissa internationella matcher, vid derbymatcher och kanske ytterligare någon enstaka toppmatch i Allsvenskan. 2006 fylls den södra läktaren i match efter match av unga och gamla på AIK:s egen familjeläktare. Aldrig förr har så många familjer gått på AIK:s matcher som 2006.

I en tid när människor i TV-soffor ställer frågan om "familjer törs gå på fotboll" kan vi bara konstatera att det aldrig har varit så mycket familjer på AIK:s matcher som 2006. Här är fakta om AIK:s familjepublik 2006:

· 4 april mot Gefle: 2590.

· 17 april mot Örgryte: 2668.

· 8 maj mot Elfsborg: 2368.

· 14 maj mot Gais: 3665.

· 23 juli mot Halmstad: 2275.

· 6 augusti mot Kalmar: 2835.

· 27 augusti mot Öster: 3371

· 17 september mot Häcken: 2948.

· 14 oktober mot Helsingborg: 3299

Det blir nästan 3.000 familjeåskådare i snitt eller 16% av AIK:s totala hemmapublik på icke-derbymatcher. Notera att ovanstående siffror enbart gäller publik som har gått in på familjeårskort eller betalat kontant i familje- och gnagisentréerna. Andra åskådare på den södra läktaren, som fullbetalande vuxna, pensionärer och det separata ungdomsinsläppet ingår INTE. Inte heller ingår de bortasupportrar som brukar få en egen sektion på ena kanten av den södra nedre läktaren. Extra mycket familjer kom det i samband med Gnagisland som arrangerades både mot Gais 14 maj och mot Öster 27 augusti.

AIK:s totala hemmasnitt kan i år hamna kring 21.000. Det gjorde AIK:s hemmasnitt även några säsonger kring 1950. Men den gången var fotboll nästan uteslutande ett arrangemang som det manliga släktet gick på. Från pojkar som själva cyklade till Råsunda och frågade "får jag följa med farbrorn in" till äldre gentlemän, de allra flesta i hatt. Att hela familjer går på matcher är något, som åtminstone i någon större utsträckning, har kommit först under de allra senaste åren. Det är fotboll, fest, tryggt, härlig stämning och för de minsta supportrarna lockar nog också Gnagis och Lill-Gnagis. Mycket talar för att trenden med ökande familjepublik på AIK:s matcher kommer att fortsätta.

Charlie Granfelt, VD, AIK Fotboll AB

Tel nr: 08-735 96 60

E-post: charlie.granfelt@aik.se

Om AIK

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, ett damlag samt ett utvecklingslag för herrar. Herrlaget spelar innevarande säsong i Allsvenskan, damlaget blev nyligen uppflyttade till Damallsvenskan och utvecklingslaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. För ytterligare information kring AIK besök www.aik.se/fotboll.

AIK Fotboll AB (publ), Box 1257, 171 24 Solna, Tel: 08-735 96 50, Fax: 08-735 96 79