Alexander Milošević klar för Beşiktaş

AIK Fotboll och Beşiktaş JK är överens gällande en övergång för mittbacken Alexander Milošević till den turkiska klubben.

– Alex har haft en bra utveckling och är på många sätt en rollmodell för hur resan för en spelare i kvoten med Stockholmsbakgrund i AIK ska se ut. AIK fortsätter med denna affär att visa att spelarna från Stockholms förorter kan förverkliga sina ambitioner om att bli utlandsproffs samtidigt som AIK gör bra ekonomiska affärer och kan återinvestera vinsterna i ett uppenbart fungerande system, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Ett stort tack till alla mina lagkamrater, ledare och alla runtom hela klubben för att de sedan den första dagen som jag kom hit behandlat mig på ett fantastiskt sätt. Ett speciellt stort tack till alla supportrar som stått bakom mig sedan den första dagen som jag kom till er klubb. Det har varit en ära att få spela här. Liksom en god vän till mig sa tidigare, så vill jag också passa på att hälsa till orten. Tack för stödet, dröm stort, vi gjorde det igen, säger Alexander Milošević.

22-årige Alexander Milošević, född den 30 januari 1992, kom till AIK från Vasalunds IF efter att parterna den 1 februari 2011 kommit överens om ett fyraårskontrakt.

Milošević inledde sitt fotbollsspelande i moderklubben Rissne IF innan han som åttaåring flyttade till Vasalunds IF. 2009 debuterade han i A-laget och spelade sedan två säsonger med dem i Superettan (2009) och i Division 1 Norra (2010). Debuten i AIK skedde hemma mot Mjällby AIF (3–0) den 10 april 2011 då han bildade mittlås tillsammans med Niklas Backman och Milošević utsågs även till matchens lirare. Milošević gjorde succé under sitt första allsvenska år och bidrog stort till AIK:s starka säsong som slutade med en andraplats i Allsvenskan och kvalspel till Europa. Han tog även en ordinarie plats i det svenska U21-landslaget under året.

I januari 2013 var Alexander Milošević en av fem AIK-spelare som av förbundskapten Erik Hamrén togs ut till King’s Cup i Thailand och i landskampen mot Finland (3–0) blev det debut då han i den 79:e minuten ersatte klubbkamraten Niklas Backman. Den 2 april 2014 meddelande AIK att man var överens med Milošević om en kontraktsförlängning som sträckte sig över 2016. Under hösten 2014 var han en ledande spelare och lagkapten då det svenska U21-landslaget under dramatiska former kvalificerade sig för nästa sommars EM-slutspel i Tjeckien. I det första play off-mötet med Frankrike förlorade Sverige med 0–2 i Le Mans, men hemma på Örjans Vall i Halmstad säkrade man avancemanget efter ett avgörande 4–1-mål i den 88:e matchminuten.

Milošević nya klubb Beşiktaş Jimnastik Kulübü från Istanbul spelar i Spor Toto Süper Lig, den turkiska högstaligan. Klubben bildades den 19 mars 1903 och har vunnit ligan 13 gånger, senast säsongen 2008-09 då man slutade fem poäng före tvåan Sivasspor Kulübü. Beşiktaş har även vunnit den turkiska cupen nio gånger och den turkiska supercupen åtta gånger. Säsongen 2013-14 slutade man på tredje plats, tolv poäng efter segrarna Fenerbahçe Spor Klubü efter att ha noterat ett publiksnitt på 26 467 hemma på Atatürk Olympic Stadium. I höstas kvalade laget till Uefa Champions League, men föll med sammanlagt 0–1 mot Arsenal i det avslutande play off-kvalet. Efter 16 spelade omgångar av säsongens seriespel i Spor Toto Süper Lig ligger Beşiktaş tvåa på 35 poäng, en poäng efter Fenerbahçe. Efter att ha avslutat 2014 med sju raka segrar föll man i 2015 års första match, hemma mot serietrean Galatasaray Spor Kulübü med 0–2.

Totalt blev det 87 tävlingsmatcher, varav 85 från start, och fyra mål för Alexander Milošević i AIK-tröjan. Han noterades även för fyra målgivande passningar, tolv gula kort och två röda kort i dessa tävlingsmatcher. Under Milošević tid i klubben slutade AIK på andra (2011), fjärde (2012), andra (2013) och tredje (2014) plats i Allsvenskan så han lämnar Gnaget med fyra allsvenska medaljer i bagaget. Milošević spelade även 24 träningsmatcher med AIK.

I den svenska landslagströjan har han hittills spelat två A-landskamper, 20 U21-landskamper och en U19-landskamp.

AIK Fotboll tackar Alexander Milošević för sina insatser och önskar honom lycka till i Turkiet.

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll 070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.