Amin Affane lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med IFK Göteborg om en transfer för Amin Affane. 23-årige Affane tävlingsdebuterade för AIK 2016 och spelade sammanlagt 49 tävlingsmatcher för klubben.

– Amin har med sina insatser under sin kontraktstid bidragit till att AIK kunnat bibehålla placeringskontinuiteten i Allsvenskan. Nu skiljs vi i samförstånd och vi önskar honom all lycka i sin fortsatta karriär, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

23-årige Amin Affane, född den 21 januari 1994 på Östra sjukhuset i Göteborg och uppvuxen i Angered, inledde sin fotbollskarriär i moderklubben Lärje/Angered IF. AIK Fotboll kom den 5 januari 2016 överens med Amin Affane och den tyska klubben DSC Arminia Bielefeld om villkoren för en övergång. Tävlingsdebuten för AIK skedde hemma mot Varbergs BoIS FC (2–1) inför 2 632 åskådare på Skytteholms IP i Solna den 20 februari 2016. Det första målet kom borta mot Tenhults IF (6–0) inför 1 852 åskådare i Elmiahallen i Jönköping den 28 februari 2016. Sammanlagt blev det 49 tävlingsmatcher för Amin Affane i AIK-tröjan.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass          Från (KSEK) Till (KSEK)
I                           0          2 500
II                   2 500          5 000
III                  5 000        10 000
IV                10 000        20 000
V                 20 000        40 000
VI                40 000        70 000

Transfern av Amin Affane till IFK Göteborg hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

Björn Wesström, sportchef herr AIK Fotboll
070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aikfotboll.se