Benjamin Mbunga Kimpioka till Skottland

AIK Fotboll är överens med den skotska klubben St. Johnstone FC om en transfer gällande Benjamin Mbunga Kimpioka. Det blev 23 tävlingsmatcher för Benjamin i AIK-tröjan och han svarade för ett mål.

– Vi önskar Benjamin lycka till i Skottland. En bra möjlighet för en spelare med stor potential, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Benjamin Mbunga Kimpioka innebär ett negativt nettoresultat med en möjlig positiv resultateffekt vid en vidareförsäljning, då avtalet mellan parterna innehåller en vidareförsäljningsklausul. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Benjamin Mbunga Kimpioka, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50