Bokslutskommuniké 2013

(NGM: AIK B)

(För fullständig bokslutskommuniké, se bifogad fil)

Helår 2013:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 120,3 MSEK (132,0).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -1,8 MSEK (0,6).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) och poliskostnader för perioden uppgick till -0,3 MSEK (5,8).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till -8,1 MSEK (-4,1).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -7,9 MSEK (-4,5).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,36 SEK (-0,20).
  • Poliskostnader för bevakning av matcher har under perioden belastat resultatet med 1,5 MSEK (5,2). Beloppet uppgår till 70% av den kostnad som aviserats för 2013 motsvarande 2,4 MSEK samt en minskning av den reserv som avsatts för 2012 med 0,9 MSEK. Totalt har Bolaget reserverat 6,7 MSEK för poliskostnader 2012 och 2013 vilket motsvarar 70% av det belopp som Polisen maximalt kan debitera. Då ny information erhållits har styrelsen bedömt att en reservering motsvarande 70% är adekvat.
  • Förutom kostnader på polisbevakning med 1,5 MSEK har Bolaget haft kostnader av engångskaraktär detta första år på Friends Arena. Dessa är:

- Omstrukturering av AIK Merchandise: Totalt 3,2 MSEK, varav realisation av varulager 1,0 MSEK, personalomställning 0,8 MSEK samt övriga engångskostnader på 1,4 MSEK i samband med flytt, utveckling och öppnade av ny shop samt webbutik.

- Advokatkostnader (Panaxia/Skyddsteknik): 0,6 MSEK.

- Flytt- och uppstartskostnader i samband med flytt till ny arena: 1,1 MSEK.

- Kostnader i samband med Ivan Turinas bortgång: 0,6 MSEK.

Dessa kostnader av engångskaraktär summerar till 7,0 MSEK och bedöms inte upprepas 2014. Resultat efter skatt och kostnader av engångskaraktär summerar till -0,9 MSEK.

Fjärde kvartalet 2013:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 26,2 MSEK (46,4).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -3,8 MSEK (3,6).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till -5,1 MSEK (2,2).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -4,9 MSEK (2,5).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,23 SEK (0,11).
  • Poliskostnader för bevakning av matcher har påverkat resultatet med 1,2 MSEK (-2,5). I resultatet för det fjärde kvartalet 2013 ingår en justering av reserveringen för polisnotorna från 85% till 70%. Detta har givit en positiv resultateffekt med 1,4 MSEK. Justeringen bygger på utfallet hos andra aktörer.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotboll kom i januari överens med Daniel Majstorović om att avsluta kontraktet mellan parterna i förtid. Det ursprungliga kontraktet löpte till och med den sista december 2014.
  • Fyra AIK spelare blev uttagna till det svenska landslagets januariturné. Per Karlsson, Alexander Milošević, Nabil Bahoui och Robin Quaison. Per Karlsson ersattes sedermera av Niklas Backman p.g.a. en skada.
  • AIK Fotboll och Östers IF blev överens om en övergång för Kenny Pavey. Kenny Pavey anslöt till AIK under januari. Kontraktet gäller över 2015.
  • AIK Fotboll lånar Ibrahim ”Teteh” Bangura från turkiska Bursaspor fram till augusti 2014. Teteh Bangura anslöt till AIK i januari.
  • AIK blev överens med IF Brommapojkarna om en övergång av forwarden Christian Kouakou.
  • Den 19 februari beger sig AIK Fotbolls herrlag till Kina för det andra och sista träningslägret inför säsongen 2014. I månadsskiftet januari/februari var AIK Fotbolls herrlag på sitt första träningsläger i Pinatar/La Manga, Spanien.
  • AIK:s mittback Niklas Backman blev den 17 februari klar för övergång från AIK till den kinesiska klubben Dalian Aerbin Football. Det återstår en läkarundersökning som sker den 21 februari innan övergången är helt klar.

Med huvudet högt mot en ny säsong.

Om vi AIK:are trodde att vi var luttrade tidigare så var det inget mot vad vi skulle komma att bli under år 2013. Ivan Turinas plötsliga bortgång har etsat sig fast i AIK:s historia för all framtid. Det var, och är, en tragedi som saknar motstycke för många av oss. Vi AIK:are har gjort vårt bästa för att hedra Ivans minne – och det kommer vi fortsätta att göra. Samtidigt hämtar vi kraft ur minnet av Ivan Turina; en fantastisk person, en utmärkt målvakt och en föredömlig representant för AIK. Som förebild lever Ivan kvar i AIK för all evighet.

Precis som så ofta förr sätter AIK-Tifo ord och bilder på det som vi AIK:are känner. Låt mig citera deras banderoll från förra årets sista allsvenska hemmamatch mot Helsingborgs IF:

"Vi går stärkta ur denna mörka säsong. Ivan ler mot oss från Råsundas betong."

Dessutom har vi varit med om flera andra stormar, som till skillnad från Ivans bortgång faktiskt går att lämna bakom sig, men som ändå förtjänar att nämnas när vi summerar året. Uppdrag Granskning är ett exempel, liksom Expressens artikelserie efter Ivans minnesmatch som till mångt och mycket var en uppvisning i såväl okänslighet som osaklighet.

Med facit i hand tycker jag att vi efter omständigheterna lyckades hantera dessa svåra mediefrågor på ett bra sätt. Jag är stolt över våra medarbetare som har arbetat i rekordtempo för att hantera krissituationerna som periodvis avlöste varandra. AIK Fotboll är en liten organisation med få anställda, men som omgärdas av ett medietryck som motsvarar Sveriges största varumärken som ofta har många fler anställda bara på sina kommunikationsavdelningar.

Vi är fortfarande inte perfekta i något avseende, men det står klart att vi utvecklats mycket av alla dessa prövningar.

Vår kommunikativa förmåga har också satts på prov i positiva sammanhang. För att backa bandet till början av säsongen så kan vi konstatera att Paint it Black-kampanjen för att öka årskortsförsäljningen och locka folk till premiären blev ett internationellt framgångsexempel på hur man som fotbollsklubb kan arbeta med kampanjer.

Kampanjen Paint it Black uppmärksammades som en framgång av Uefas officiella webbplats och belönades på den svenska pr-galan Spinn som årets mest nyskapande kampanj. Det var en fantastisk kraftansträngning av alla supportrar, anställda och inte minst det nätverk av AIK:are i kommunikationsbranschen som låg bakom framgångarna med kampanjen.

Vi har under året också varit drivande och lagt ner ett hästjobb i arbetet med att få bort de polisnotor som slagit hårt mot fotbollens - men även hockeyns - ekonomi. Att polisnotorna avskaffades av regeringen från och med årsskiftet sparar åtskilliga miljoner åt AIK varje år.

Daniel Tjernström… Ja, Daniel Tjernström - AIK:s meste spelare genom tiderna efter totalt 395 tävlingsmatcher - slutade 15 säsonger efter att han började i AIK. Jag måste låna några ord av Sportbladets Simon Bank för att beskriva hur Tjerna alltid har varit en fast punkt i klubbens tillvaro:

“Han har alltid varit AIK:are, och han har alltid varit AIK:s totala motsats. När AIK varit kaos och kris har han haft en puls som aldrig stigit över 60. När AIK varit febrig sinnessjukdom har han varit en våt handduk. När AIK varit en snurrande svängdörr har han stadigt stått still. Det är klart att de älskar honom. AIK är en klubb som skriker, Tjernström är en spelare som vänligt sänker rösten.”

Jag är väldigt glad att vi lyckats behålla Tjerna inom klubben. I sin nyinrättade roll som CSR-ansvarig jobbar han med ett av våra viktigaste områden för de kommande åren. AIK har alltid haft en viktig samhällsroll, det ligger i en idrottsklubbs natur, men vi måste bli betydligt bättre på att utveckla den och på att kommunicera den. Det blir allt viktigare för att klubbens intressenter oavsett om det gäller att öka marknadsintäkterna eller att AIK:s supportrar och medarbetare ska ha positiva exempel att lyfta fram när de möter fördomar om AIK i sina sociala liv. Om bilden av AIK som en samhällsförbättrare överskuggar negativa inslag så kommer det att bli lättare att attrahera både sponsorer och publik samtidigt som det minskar risken för märkliga politiska förslag, som polisnotor. Men kanske framförallt - det gör människor ännu stoltare över att vara AIK:are.

Redan under 2013 har vi bland annat sponsrat fotbollsturneringen ”Vem äger förorten?” och AIK-alliansens initiativ Supporterakademin. Dessutom engagerar AIK tusentals unga och ideella i sin verksamhet. Det gör vi sedan länge. Så vi börjar absolut inte från noll med vårt CSR-arbete.

Vi vann tyvärr inte Allsvenskan 2013. Men det gjorde Ivan Turina, som toppade den allsvenska målvaktstabellen med 81,48 i räddningsprocent.

Tack för den här tiden Viktor Lundberg, Martin Kayongo-Mutumba, Helgi Daníelsson, Daniel Gustavsson, Alhassan ”Crespo” Kamara och Robert Åhman Persson. Lycka till och vi ses! Välkomna tillbaks, Kenny Pavey, Ibrahim ”Teteh” Bangura och Jens T Andersson. Ni har varit saknade!

Vi går in i 2014 med en god kontinuitet och en klart AIK-mässig hybris. 12 213 sålda årskort per den 4 februari är radikalt bättre än någonsin tidigare vid samma tidsperiod. Vi AIK:are går in i 2014 med huvudet högt. Vi ses den 31 mars på vår premiär mot IFK Göteborg.

Solna den 18 februari 2014

AIK Fotboll AB (publ)

Thomas Edselius, Verkställande Direktör  08-735 96 11

Håkan Strandlund, Ekonomichef 08-735 96 54