Bokslutskommuniké 2014

(För fullständig bokslutskommuniké, se bifogad fil)

Helår 2014:

• Rörelsens intäkter uppgick till 145,9 MSEK (120,3).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 19,2 MSEK (-1,8).
  • Koncernens rörelseresultat uppgick till 13,2 MSEK (-8,1). Utav rörelse-resultat avser 29,5 MSEK spelartransfers, -8,4 MSEK drift och -7,8 MSEK jämförelsestörande poster.
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 14,0 MSEK (-7,9).
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,64 SEK (-0,36).

Fjärde kvartalet 2014:

• Rörelsens intäkter uppgick till 31,3 MSEK (26,2).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,8 MSEK (-3,8)
  • Koncernens rörelseresultat uppgick till -4,2 MSEK (-5,1).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -3,4 MSEK (-4,9).
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,16 SEK (-0,23).
  • AIK Fotboll och den amerikanska klubben Chicago Fire har kommit överens om en övergång av forwarden Kennedy Igboananike.
  • AIK Fotboll och den kazakstanstanska klubben FC Kairat har kommit överens om en övergång av mittfältaren Ibrahim Moro.
  • AIK Fotboll slutade på tredje plats i den allsvenska tabellen, vilket innebar att det lilla silvret bärgades . AIK Fotboll kvalificerade sig därmed för nästa års Uefa Europa League-spel och går in i kvalomgång två som spelas i juli 2015. AIK Fotboll spelade 30 allsvenska matcher och noterade 52 poäng efter 15 vinster, sju oavgjorda och åtta förluster.
  •  AIK Fotboll vann den allsvenska publikligan på nytt med ett genomsnitt på 16 446 (18 900) åskådare per hemmamatch.

• Sveriges U21-landslag besegrade Frankrike med 4-1 (2-0) på Örjans Vall i Halmstad. Resultatet innebär att Sverige är klart för nästa sommars EM-slutspel i Tjeckien. AIK:s målvakt Patrik Carlgren och mittback Alexander Milošević spelade båda hela matchen och Milošević bar också lagkaptensbindeln. Patrik Carlgren har spelat elva U21-landskamper och Alexander Milošević är uppe i totalt 20 U21-matcher.
  • AIK Fotboll är överens med Christos Gravius om ett avtal i AIK Fotboll för tre år framåt med start från 1 januari 2015. 17-årige Christos Gravius, född 14 oktober 1997, kom redan som tioåring till AIK från IFK Viksjö. Första turneringen som han spelade med AIK var P11-SM där AIK tog guld. Christos har även spelat ett par träningsmatcher med AIK:s A-lag. Debuten skedde den 24 november 2013 då AIK mötte FC Flora i Tallinn, Estland.
  • AIK Fotboll förlängde kontraktet med Nabil Bahoui fram till och med slutet av 2016.
  • AIK Fotboll är överens med Johan Blomberg om ett treårsavtal som sträcker sig över 2017. Johan är född 1987, ursprungligen från Lund i Skåne och har under de tre senaste säsongerna spelat i Halmstads BK. Han producerade totalt 13 (7+6) poäng under den gångna säsongen och hans avtal löper nu ut med HBK.
  •  AIK Fotboll är överens med islänningen Haukur Hauksson om ett fyra årskontrakt. Spelaren har spelat de tre senaste säsongerna för KR Reykjavík.
  • AIK Fotboll har träffat tvåårsavtal med Mohamed Bangura och Dickson Etuhu som både varit kontraktslösa.
  • Martin Lorentzson och AIK har gemensamt fattat beslutet att inte förlänga det avtal som efter säsongen 2014 löper ut.
  • Under kvartal fyra 2014 har konkursförvaltaren för Skyddsteknik avslutat sin utredning och några krav på AIK Fotboll har inte framställts från konkursboet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotboll och den spanska klubben Real Club Deportivo de La Coruña kom överens om en övergång av mittfältaren Celso Borges.
  • Mittfältaren Lalawélé Atakora lämnar AIK efter tre och ett halvt år i klubben och ny klubbadress blir allsvenska Helsingborgs IF.
  • AIK:s Per Karlsson och Nabil Bahoui spelade båda från start då Sverige besegrade Elfenbenskusten med 2-0 (0-0) under januariturnén i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi. Sverige förlorade den andra landskampen under januariturnén i Abu Dhabi då Finland vann med 1-0 efter segermål i den 63:e minuten. AIK:s Nabil Bahoui inledde på bänken, men byttes in i den 64:e minuten. Per Karlsson satt hela matchen på bänken.
  • AIK:s herrlag begav sig söndagen den 1 februari till Dubai för ett tio dagar långt träningsläger under försäsongen. AIK spelade två träningsmatcher och för motståndet stod lag från Ryssland samt Ukraina.
  • AIK:s målvakt Kyriakos “Kenny” Stamatopoulos spelade bägge landskamperna för Kanada då de i Florida mötte Island. AIK:s nyförvärv Haukur Hauksson gjorde debut i det isländska A-landslaget i samma match då man spelade 1-1 mot Kanada.
  • AIK Fotboll och Moderna Försäkringar har tecknat ett treårigt samarbetsavtal. Samarbetet innebär bland annat att AIK:s medlemmar erbjuds att teckna försäkringar där en del av premien tillfaller fotbollsklubben.
  • AIK och Halmstads BK har enats om villkoren för en övergång gällande forwarden Kwame Amponsah Karikari.
  • AIK och den turkiska klubben Beşiktaş J.K. kom överens om en övergång av backen Alexander Milošević.
  • Fotbollsfebern är hög i Stockholm inför den kommande säsongen och AIK Fotboll kan idag konstatera att 10 022 supportrar per den 18 februari redan har säkrat sitt årskort för 2015.
  • Det är ett stort tryck efter biljetter till cupmatchen AIK – Hammarby den 7 mars. Då biljetterna släpptes till årskortsinnehavare den andra februari och därefter till allmänheten onsdagen den 4 februari så såldes 27 000 biljetter dessa dagar. Det mesta tyder på att Friends Arena kommer att vara utsåld till matchdagen, vilket skulle innebära ca 40 000 åskådare.

Thomas Edselius, Verkställande Direktör AIK Fotboll AB

070 - 431 12 11, thomas.edselius@aik.se

Håkan Strandlund, Ekonomichef AIK Fotboll AB

070 - 431 12 61, hakan.strandlund@aik.se

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.