Calvin Kabuye lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med Sandvikens IF om en transfer för den 20-årige forwarden Calvin Kabuye. Calvin var under 2023 utlånad från AIK och spelade med Östersunds FK i Superettan. Det blev sammanlagt en tävlingsmatch för honom med AIK:s A-lag.

Vi önskar Calvin lycka till med nya utmaningar i Sandvikens IF. Med regelbunden speltid under sakkunnig ledning där ska man inte bortse från att våra vägar kanske korsas igen, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Calvin Kabuye till Sandvikens IF hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Calvin Kabuye, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50