Daniel Granli lämnar AIK Fotboll

Den 3 september 2020 meddelade AIK Fotboll att man var överens med den danska klubben AaB Fodbold från Ålborg om en utlåning av Daniel Granli under resten av 2020 och det fanns även en klausul gällande en permanent transfer i avtalet mellan parterna. AaB Fodbold väljer nu att aktivera klausulen vilket innebär att Daniel lämnar AIK för en permanent transfer. Det blev 38 tävlingsmatcher för honom i AIK-tröjan.

– I samband med utlåningen kom vi överens om en utköpsklausul som tre parter nu enats om att nyttja. Vi önskar Daniel fortsatt lycka till och tackar honom för insatserna i AIK-tröjan, säger AIK Fotbolls sportchef Henrik Jurelius.

26-årige Daniel Granli, född den 1 maj 1994 i Norge, har spelat i moderklubben Lier IL, Bærum SK, Stabæk Fotball, AIK och AaB Fodbold. Den 28 januari 2019 meddelade AIK Fotboll att man var överens med Daniel Granli om ett fyraårsavtal och det blev 38 tävlingsmatcher för honom i AIK-tröjan. För en längre faktapresentation av Daniel Granli, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Daniel Granli till AaB Fodbold hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

– Först och främst vill jag tacka för min tid i AIK. Jag är stolt över att ha spelat för Sveriges största och finaste klubb. Vid denna tidpunkt var detta dock bäst för alla parter. Jag kommer givetvis att sakna spelare, ledare, personal, supportrar och alla runt klubben. Önskar AIK all lycka och vi ses kanske igen i framtiden, säger Daniel Granli.

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02