DELÅRSRAPPORT FÖRSTA HALVÅRET, JAN - JUNI 2013

Första halvåret 2013:

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 61,4 MSEK (42,0).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 0,3 MSEK (-7,7).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -2,7 MSEK (-10,1).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,12 SEK (-0,46).
  • Debiterade poliskostnader uppgår för det första halvåret till 2 570 KSEK (578).
  • A-lagets målvakt Ivan Turina avled den 2 maj i sitt hem, efter obduktion och rättsmedicinsk obduktion bedömdes Turinas dödsfall ur rättsmedicinsk synpunkt som naturlig. AIK Fotboll ordnade den 13 maj en minnesmatch för Ivan Turina för att samla in pengar till hans barn, änka samt mor och för att hedra hans minne. Det överskott som minnesmatchen för Ivan Turina genererat per den 13 augusti uppgår till 1,1 MSEK. Detta överskott har överförts till Ivan Turinas dödsbo.
  • AIK Fotboll AB har under perioden bytt Sportchef från Jens T Andersson som slutade på egen begäran till Björn Wesström som redan fanns i Bolaget som Scoutingchef.
  • AIK Fotboll AB har under perioden anställt Ulf Kristiansson som assisterande tränare och videoanalytiker.
  • Viktor Lundberg har under perioden sålts till Randers FC i Danmark.

Andra kvartalet 2013:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 41,1 MSEK (25,4).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 6,1 MSEK (1,0).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till 4,6 MSEK (0,1).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till 4,5 MSEK (-0,3).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till 0,21 SEK (-0,01).
  • Debiterade poliskostnader uppgår under andra kvartalet till 2 437 KSEK (578).

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotboll AB har fram till och med den 13 augusti i år spelat 19 allsvenska matcher och har 35 poäng efter tio vinster, fem oavgjorda och fyra förluster. AIK Fotboll befinner sig för närvarande på en tredjeplats i den allsvenska tabellen.
  • Bolaget ingick i juli 2013 avtal beträffande försäljning av Helgi Daníelsson till CF Os Belenenses i Portugal.
  • AIK Fotboll AB har under augusti 2013 rekryterat spelaren Ebenezer Ofori från New Edubiase United FC, Ghana och Patrik Carlgren från IK Brage i juli 2013.
  • AIK Fotboll AB har tillsvidareanställt Nebojša Novaković som assisterande tränare.
  • Nils-Eric Johansson har tecknat ett nytt tvåårskontrakt med klubben. Avtalet löper ut den 31 december 2015.
  • A-lagets lagkapten Daniel Tjernström spelade den 3 augusti sin 395:e och sista tävlingsmatch för AIK då hans avtal löpte ut.
  • AIK Fotboll AB kallar till informationsmöte tisdagen den 20 augusti 2013 kl 18:00 i Carlsbergs Bar på Friends Arena.

AIK Fotbolls vision

AIK ska vara Nordens mest framgångsrika klubb såväl sportsligt som ekonomiskt.

Försäljning och marknad

Inför premiären på Friends Arena skapades en av AIK Fotbolls mest uppmärksammade kampanjer, Paint It Black. Supporterkampanjen mobiliserade ett stort tryck på biljettförsäljningen och publiksiffran uppgick till imponerande 43 466 åskådare. Kampanjen Paint It Black hade ett mediavärde på över 3 MSEK.

Under det första halvåret slöts tre nya större avtal. Ett nytt ettårsavtal tecknades med PEAB, som därmed kvarstår som en av Bolagets huvudsponsorer. Ett nytt fyraårsavtal med Stadium tecknades, vilket gör Stadium till Bolagets officiella sportbutik. Bolaget slöt även ett förlängningsavtal med Ventilationsutveckling AB (VUAB) som därmed fortsätter som officiell partner under 2013.

Bolaget stängde försäljningen för 2013 av 1891-partners på 720 företag vilket är den högsta siffran på flera år.

Nya premiumprodukter för säsongen är ”matchday hospitality”, eventloger, LED-reklam och ”meet and greet” (den enda produkten där du kan träffa spelarna). Fram till idag har Bolaget sålt ca 500 säsongspremiumstolar och ca 700 matchday hospitalitypaket.

AIK Merchandise omsättning har under det första halvåret varit något högre jämfört med samma period föregående år och uppgår till 4 594 KSEK (4 313). I samband med flytten från butikslokalen på Råsunda i januari detta år genomfördes en utförsäljning av flera varor. Detta tillsammans med en framgångsrik matchdagförsäljning på Friends Arena är förklaringen till en stor del av intäktsökningen. En ny AIK Shop öppnar i slutet av september i närheten av Friends Arena. Uppbyggnaden och satsningen på den nya shopen tillsammans med en delvis ny personalstyrka gör att resultatet före skatt för det första halvåret 2013 visar på ett negativt resultat på -2 058 KSEK (-489).

Match och arrangemang

Herrarna har spelat sex (sex) hemmamatcher under det första halvåret, med en totalpublik på hela 153 322 åskådare (96 150) med ett publiksnitt på fantastiska 25 554 (16 025). 14 368 (11 714) årskort har sålts hittills i år vilket är rekord i AIK:s långa historia.

Förväntningarna på den nya arenan och haussen kring AIK:s premiärmatcher under det senaste decenniet gjorde att årskortsförsäljningen nådde rekordhöjder. Många olika kampanjer och ett stort engagemang hos både anställda och supportrar bidrog till rekordsiffror.

Den första allsvenska matchen på Friends Arena, mot Syrianska FC den 7 april, blev en rekordmatch i flera avseenden. Publiksiffran 43 466 är AIK:s högsta publiksiffra på hemmaplan genom alla tider och dessutom den högsta i Allsvenskan under 2000-talet.

Hemmaderbyt mot Djurgården den 22 maj lockade 35 311 besökare och stormatcherna mot Malmö FF den 17 april och IFK Göteborg den 6 maj drog också höga publiksiffror, vilket innebär att publiksnittet för våren blev rekordhögt.

Ett ökat antal funktionärer och ideella har krävts för att genomföra evenemangen då arenan är stor. En ny arena kräver mycket utbildning och samordning och all personal, ideella som anställda har lärt sig mycket under våren/sommaren. Dialogen med arenapersonalen har successivt förbättrats. Förutsättningarna för att genomföra än bättre matcharrangemang under hösten och kommande år har genom detta ökat.

Fotbollsverksamheten och spelartruppen

Herrarnas A-trupp har inför årets allsvenska start varit på ett träningsläger med två destinationer, lägret i USA inleddes i Ventura, Kalifornien för att sen avslutas med ett matchläger i Portland, Oregon.

Under första kvartalet spelades fyra träningsmatcher i USA enligt följande: VC Fusion-AIK 1-0, AIK-FC Dallas 0-0, AIK-San Jose Earthquakes 0-0, Portland Timbers-AIK 1-1 samt två träningsmatcher på hemmaplan: AIK-AFC United 5-0, AIK-Helsingfors JK 2-1.

AIK har även deltagit i Svenska cupen under denna period där man inte gick vidare från gruppen efter följande matchresultat, AIK-Halmstads BK 1-2, Örgryte IS-AIK 4-1, AIK-Syrianska FC 2-0.

På natten den 2 maj avled målvakten Ivan Turina en naturlig död i sitt hem i Solna. Det var en händelse som ledde till kollektiv sorg i klubben och bland spelare och ledare. Att en så levande person och spelare plötsligt försvann ifrån oss kommer för alltid att färga minnena från denna period.

Under perioden har Bolaget bytt Sportchef, Jens T Andersson valde att sluta och Bolaget anställde då Björn Wesström som redan tidigare fanns i klubben som Scoutingchef och som har erfarenhet från Sportchefsrollen. Den sportsliga ledningen har under perioden prioriterat en generell ökning av antalet tillfällen som verksamheten bedrivs, ökad träningsdos synkroniserat med en intensifiering av videoanalysarbetet skall leda till en bättre utveckling av såväl spelet som spelarna.

Under det andra kvartalet har AIK Fotbolls herrtrupp spelat tolv omgångar i Allsvenskan med följande resultat: fem segrar, sex oavgjorda och en förlust.

Spelarövergångar

Inför säsongen 2013 anslöt Nabil Bahoui från IF Brommapojkarna samt Kennedy Igboananike från Djurgården.

Under perioden lånades även följande AIK-spelare ut till andra klubbar: Alhassan ”Crespo” Kamara till Örebro SK, Christian Kouakou till Mjällby AIF, Nicklas Maripuu till Umeå FC samt Sal Jobarteh till AFC United.

Förlängning av avtal har träffats med två spelare under perioden, Robin Quaison och vår bortgångne målvakt Ivan Turina.

I arbetet med att nå ett såväl sportsligt- som ekonomiskt bra resultat har följande arbete gjorts. En spelare har avyttrats under perioden: Viktor Lundberg till Randers FC i Danmark.

Efter periodens utgång har Helgi Daníelsson sålts till CF Os Belenenses i Portugal och två spelare har köpts, Ebenezer Ofori från New Edubiase United FC i Ghana samt målvakten Patrik Carlgren från IK Brage. Vidare efter periodens utgång lånades även följande AIK-spelare ut till andra klubbar: Kwame Amponsah Karikari och Lalawélé Atakora till Balıkesirspor Kulübü i Turkiet, Daniel Gustavsson till Örebro SK samt Sal Jobarteh till Dalkurd FF. Åter från lån kom under perioden Alhassan Kamara från Örebro SK samt Christian Kouakou från Mjällby AIF. Daniel Tjernström har avslutat sin spelarkarriär då hans spelaravtal löpte ut den 6 augusti.

Externa parter/klubbar har del av spelarkontrakten med Nils-Eric Johansson (50%) och Alexander Milošević (40%). Inga övriga externt ägda spelare finns i truppen.

Resultat och finansiell ställning

Omsättningen under det första halvåret uppgick till 61,4 MSEK (42,0) vilket är 19,4 MSEK högre än motsvarande period föregående år beroende på framförallt att vi dels sålt fler årskort än föregående år, 14 368 jämfört med 11 714, samt att vår premiärmatch mot Syrianska FC lockade imponerande 43 466 åskådare. Dessutom inträffade vårt hemmaderby mot Djurgården under det andra kvartalet. Årskortsförsäljningen periodiseras ut över samtliga hemmamatcher.

Koncernens resultat och finansiella ställning är väsentligt bättre för perioden jämfört med motsvarande period före­gående år. Detta förklaras till största delen av de ökade matchintäkterna under det andra kvartalet. Dock har även fasta och rörliga kostnader (exklusive personalkostnader) ökat med 11,4 MSEK. Att byta arena och kansli efter 75 år på samma ställe innebär initialt ökade kostnader, både i form av engångskostnader, men även i form av att lära känna sin arena. De misstag vi gör detta år lär vi oss av och kommer inte att upprepas kommande år. Vi blir smartare och klokare efter varje match. De största enskilda förklaringarna är ökade kostnader för planhyror, ökade barterkostnader (motsvarande belopp finns på intäktssidan), ökade säkerhetskostnader och poliskostnader. Ytterligare specifikation och förklaringar av kostnader finns på sid 5.

Rörelsens intäkter uppgick under det andra kvartalet till 41 124 KSEK (25 444). Under det första halvåret var rörelsens intäkter 61 402 KSEK (41 999).

Rörelseresultatet under det andra kvartalet uppgick till 4 564 KSEK (61) och för det första halvåret -2 718 KSEK (-9 626).

Resul­tatet efter skatt för koncernen under det andra kvartalet blev 4 531 KSEK (-267) och för det första halvåret -2 673 KSEK (-10 062).

Avskrivningar har under det andra kvartalet belastat resultatet med 1 493 KSEK (966) och för det första halvåret 2 980 KSEK (1 939). Avskrivningar avser dels avskrivningar på materiella tillgångar samt avskrivningar på A-lagsspelare.

Koncernens egna kapital uppgick per den 30 juni 2013 till 22 436 KSEK (19 507) och de långfristiga skulderna, inklusive avsättningar, uppgick till 16 924 KSEK (11 925). Ökningen på 5 MSEK beror till största delen på förbetald sponsring som har möjliggjorts av nya sponsoravtal som är villkorade av ett arenaavtal med Friends Arena.

Kommentarer till den finansiella utveck­lingen

Match & Event­försäljningen uppgick till 24 582 KSEK (16 236) under det första halvåret. Perioden omfattar sex (sex) hemmamatcher inklusive Bolagets hemmaderby mot Djurgården vilket tillsammans med premiärmatchen på Friends Arena mot Syrianska FC till största delen förklarar den positiva avvikelsen. Premiären mot Syrianska FC lockade 43 466 besökare. Derbyt mot Djurgården lockade 35 311 (27 112) åskådare.   14 368 (11 714) årskort har hittills sålts i år vilket är rekord för AIK Fotboll. Alla matcher under detta halvår, liksom föregående år, inträffade under det andra kvartalet 2013.

Spons­ring och reklam har under det första halvåret haft en omsättning motsvarande 21 088 KSEK (15 783). Intäktsökningen beror till stor del på att vissa sponsorkontrakt detta år fakturerats tidigare än motsvarande period föregående år. Även s k barterintäkter om 1 200 KSEK (83) finns upptagna under det första halvåret. Intäkter för våra eventpaket på Friends Arena bedöms även öka jämfört med sålda eventpaket på Råsunda.

Cupspelsintäkter uppgår till för det första halvåret till 1 706 KSEK (0). Intäkterna avser två Svenska cupmatcher under mars månad samt två resterande UEFA-utbetalningar på 1 MSEK avseende 2012 års Europa League-spel.

Under det första halvåret uppgick intäkterna för Spelarförsäljningar[1] till 2 017 KSEK (514), Intäkterna kommer från försäljningen av Viktor Lundberg till Randers FC.

In­täkterna från Cen­trala Avtal minskade under det första halvåret till 4 266 KSEK (4 550), skillnaden mellan åren är till största delen ett resultat av hur betalningsperioderna infaller.

Sou­venirförsälj­ningens omsättning har under det första halvåret uppgått till 4 594 (4 313), 7% högre än under det första halvåret 2012. I samband med flytten från butikslokalen på Råsunda i januari detta år genomfördes en utförsäljning av flera varor. Detta tillsammans med en framgångsrik matchdagförsäljning på Friends Arena förklarar en del av intäktsökningen.

Q2 2013

61 402

41 999

132 012

2) Spelarförsäljningar netto efter agentkostnader, restavskrivningar, solidaritetsersättning och vidareförsäljningsersättning till andra klubbar.

Rörelsens omkostnader var under det andra kvartalet 36 560 KSEK (25 383). Den ökade kostnadsmassan på 11,1 MSEK förklaras av följande orsaker: Ökade personalkostnader för spelare jämfört med förra årets andra kvartal, 2,7 MSEK, ökade planhyror 1,4 MSEK (AIK Fotboll har i vårt avtal med Friends Arena en rörlig hyra som är beroende av besökarantalet). Även poliskostnader har ökat med 1,9 MSEK jämfört med föregående år, det ska dock påpekas att fram t o m 30 juni 2012 tillämpade polisen en 75% rabatt poliskostnader i samband med matcher. Denna är numera helt borttagen.  Straffavgifter och böter uppgår till 0,7 MSEK, en ökning med 0,5 MSEK jämfört med kvartal 2 2012. Kostnader i samband med Ivan Turinas begravning som resor och övriga kringkostnader uppgår till 0,6 MSEK. Försäljningskostnader har ökat med 0,9 MSEK jämfört med kvartal 2 2012. Barterkostnader (som även finns med som intäktspost) belastar resultatet med 1,2 MSEK i ökade kostnader jämfört med kvartal 2 2012. Slutligen belastar engångskostnader (iordningsställande av omklädningsrum, bortasektion, etc) på arenan och flyttkostnader för kontoret resultatet med 1,1 MSEK.

För det första halvåret var rörelsens kostnader 64 120 KSEK (51 624) vilket är 12,5 MSEK högre än 2012. Till största delen förklaras den negativa avvikelsen av ovanstående förklaringar till avvikelsen för kvartal 2.

De ökade kostnaderna för handels­varor under det första halvåret, 3 988 KSEK (2 905) är ett resultat av ökad omsättning i AIK Merchandise samt den utförsäljning av varor som skedde i samband med flytten från Råsunda. Handelsvaror avser i huvudsak inköp av varor till AIK Merchandise

Övriga inköpta varor och tjänster var för det första halvåret högre, 11 636 KSEK (7 045), jämfört med samma period föregående år. I dessa kostnader ingår exempelvis hyra av planer och andra match- och försäljningsomkostnader. De största orsakerna till differensen på 4,6 MSEK jämfört med första halvåret 2012 är ökade kostnader för planhyra på 1,4 MSEK, ökade böter och straffavgifter 0,5 MSEK, ökade försäljningskostnader 0,9 MSEK och ökade barterkostnader på 1,1 MSEK (där dock motsvarande intäkt finns på intäktssidan).

Övriga externa kostnader var för det första halvåret 2013 högre, 14 653 KSEK (8 849), jämfört med föregående års motsvarande halvår. I dessa kostnader ingår t ex kostnader för resor (biljetter, kost och logi), konsultarvoden och poliskostnader. De stora negativa avvikelserna för det första halvåret jämfört med det första halvåret 2012 förklaras av: kostnader för polisbevakning på matcher har ökat med 2,0 MSEK, kostnader i samband med vår målvakt Ivan Turinas tragiska bortgång 0,6 MSEK, ökade säkerhetskostnader för bevakning i samband med landskamper 0,8 MSEK (detta genererar dock även intäkter som finns upptagna under övriga intäkter i omsättningsspecifikationen på sidan 5). Generella scoutingkostnader belastar övriga externa kostnader för det första halvåret med 0,9 MSEK. Engångskostnader för iordningsställande av arenan och flyttkostnader för kansliet uppgår till 1,6 MSEK.

Posten för personalkostnader för det första halvåret 2013 uppgick till 30 781 KSEK (30 835), en liten minskning jämfört med föregående års första halvår.

Avskrivningarna och övriga rörelsekostnader har under det första halvåret uppgått till 3 063 KSEK (1 990). Ökningen på 1 073 KSEK avser ökade avskrivningar på inventarier och spelare.

Kassaflödet var under det andra kvartalet 8 167 KSEK (-8 819). Förutom det positiva resultatet ligger den största förklaringen i den positiva förändringen av rörelsekapitalet på 1 656 KSEK (-8 758) där vi bl a minskat våra kortfristiga fordringar. Kassaflödet var under det första halvåret -6 175 KSEK (-13 203.  Förutom det svagt negativa resultatet på -2 718 KSEK ligger den största förklaringen även här i förändringen av rörelsekapitalet på 8 906 KSEK (-8 689). Den stora förändringen i rörelsekapitalet är våra kortfristiga skulder (årskortsinbetalningar som periodiseras över alla allsvenska matcher) som har ökat. Finansieringsverksamheten har påverkats negativt med -2 610 KSEK (6 000) p g a återbetalning av kortfristiga lån.

Aktieägare

Den 30 juni 2013 var det totala antalet aktieägare i Bolaget 3 985 (3 944). Huvuddelen är privatpersoner som äger endast ett mindre antal aktier. Tabellen visar de sex största aktieägarna:

Namn/Adress

Antal aktier

Röster  (%)

Innehav  (%)

AIK FOTBOLLSFÖRENING

FABEGE AB

BYSTEDT & SON AB

TÖRNQVIST, TORBJÖRN

VERTURUS FÖRVALTNINGS AB

409 822

BANQUE ÖHMAN.

403 900

Väsentliga händelser efter periodens slut

AIK Fotboll AB har under augusti 2013 rekryterat spelaren Ebenezer Ofori från New Edubiase United FC, Ghana och i juli 2013 Patrik Carlgren från IK Brage.

Lagets lagkapten Daniel Tjernström spelade den 3 augusti sin 395:e och sista tävlingsmatch för AIK då hans avtal löpte ut.

Strategiska fokusområden 2013

• Publikrekrytering och nya målgrupper – AIK Fotboll vill locka ytterligare nya grupper av supportrar till den nya arenan samtidigt som arbetet med att bevara ”Råsundakänslan” måste fortgå. Det är viktigt att vi värnar om vår historia i en ny miljö.
  • Samarbete med SAM/Friends – Bolaget har genomfört förberedelser avseende genomförande av arrangemang, säkerhet, paketering och prissättning till den allsvenska säsongen 2013. Detta arbete forsätter at utvecklats under säsongen,
  • ”Från U till A” – Bolaget kommer att fortsätta arbetet med att utbilda spelare och ledare i egen regi för att uppnå de av Bolaget fastställda måltal avseende egenproducerade spelare.
  • Fortsatt strukturerat scoutingarbete – Bolaget har via sportledningen utvecklat ett strukturerat och kvalitetssäkrat arbetssätt för scoutingarbete som varit framgångsrikt under senare år. Detta arbete kommer att fortgå för att även fortsättningsvis, som ett komplement till ”Från U till A”, nå de av Bolaget fastställda måltal avseende sammansättning och balans i truppen.
  • Värdegrund och en positiv läktarkultur – Bolaget arbetar kontinuerligt för en positiv supporter- och läktarkultur. Under året har det arbetet fortsatt, liksom en vidareutveckling av värdegrunden AIK-Stilen. Bolaget samarbetar i denna fråga tätt ihop med AIK Fotbollsförening.

Finansiella mål

Bolaget har antagit nya finansiella mål som kommer att vara vägledande för framtida styrning av verksamheten. Målen formuleras enligt nedan:

• Resultat: Bolaget ska inte visa förlust något enskilt år.
  • Soliditet: Bolagets egna kapital ska uppgå till minst 30 MSEK.
  • Skuldsättning: Bolagets räntebärande bruttoskuld ska uppgå till 15-30 MSEK.
  • Likviditet: Bolaget skall ha tillräckligt med likviditet för att finansiera verksamheten samt samtliga låneförefall under tolv månader.

För ytterligare information avseende dessa finansiella mål hänvisas till pressmeddelande publicerat den 16 februari 2012 eller till Bolagets hemsida www.aikfotboll.se.

Kommande informationstillfällen

Årsstämma          13 mars 2014

Publiceringsdatum för delårsrapporter och bokslutskommuniké

Januari – September   5 november 2013