Delårsrapport första kvartalet, januari-mars 2011

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Första kvartalet 2011:

• Nettoomsättningen för årets första kvartal uppgick till 14,2 MSEK (25,6 MSEK).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för kvartalet uppgick till -2,6 MSEK (1,9 MSEK).
  • Koncernens rörelseresultat för kvartalet uppgick till -6,1 MSEK (0,6 MSEK).
  • Koncernens resultat efter skatt för kvartalet uppgick till -6,1 MSEK (0,5 MSEK).
  • Rörelsekostnaderna för verksamheten är 19 % lägre och uppgick till 20,2 MSEK (24,9 MSEK).
  • Resultat efter skatt per aktie för kvartalet uppgick till -0,41 SEK (0,06 SEK).
  • Bolaget genomförde under kvartalet en nyemission som övertecknades och tillförde bolaget 18,9 MSEK netto. Nytt antal aktier efter genomförd nyemission är 21 839 994 st.[1]

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• Bolaget har knutit ett femårigt samarbetsavtal med Svea Ekonomi AB.
  • Bortamatchen mot Syrianska FC den 25 april 2011 avbröts av domaren och eventuella påföljder för lagen beräknas komma under första halvan av maj månad.
  • AIK Fotboll är obesegrade och har elva poäng efter fem spelade matcher i årets allsvenska.
  • Antalet sålda årskort var per den 30 april 9 149 st. (10 983 st.).
  • April månads resultat har belastats med sign-on om 4,1 MSEK som avser spelarrekryteringar från föregående år.

[1]  Genomsnittligt antal aktier har använts genomgående i rapporten.

Försäljning och marknad

Under första kvartalet 2011 slöt Bolaget ett nytt femårigt huvudsponsoravtal med Åbro Bryggeri och ett nytt ettårigt huvudsponsoravtal med Peab Sverige AB. Vidare så har ett nytt treårigt avtal slutits med Expressen, ett nytt tvåårigt avtal med Malmö Aviation och ett nytt ettårigt avtal med Smith’s Bil AB.

Antalet Nätverkspartners uppgår under första kvartalet 2011 till 51 (48) och ambitionen är att Nätverket ska fortsätta att utvecklas och expandera. Nätverket är samlingsnamnet för ett antal före­tag som äger en unik kompetens i sin bransch, som i Bolagets regi samverkar i ett gemensamt projekt, vars syfte är att generera af­färs­möjligheter för varandra. Antalet 1891-partners, som är en volymprodukt, till AIK Fotboll uppgick under första kvartalet till 503 företag (702 företag).

Under första kvartalet har AIK, Djurgården och Hammarby beslutat att avveckla den gemensamt ägda Derbybutiken i Stockholm.

AIK Merchandise AB har under kvartalet haft en betydligt lägre omsättning, 1 353 KSEK (3 423 KSEK) än första kvartalet 2010. Den främsta förklaringen till skillnaden i omsättningen är att Bolaget under 2010 hade en försäljningsökning kopplad till de dubbla gulden i slutet av 2009. AIK Merchandise AB uppvisade under kvartal 1 2011 ett negativt resultat på -287 KSEK (-815 KSEK).

AIK Fotboll Restaurang AB uppvisar för kvartalet en förlust om -403 KSEK (-365 KSEK). Sedan den 1 mars 2010 drivs restaurangverksamheten av Fazer Amica, men resultatet belastar AIK Fotboll Restaurang AB.

Match och arrangemang

Till skillnad mot 2010, då Allsvenskan inleddes i mars, spelades ingen tävlingsmatch under första kvartalet 2011.

Totalt sex (fyra) försäsongsmatcher arrangera­des av AIK Fotboll AB under perioden. Åskådar­mäng­den på dessa matcher var 7 653 (5 651) personer, med en omsättning om 0,3 MSEK (0,25 MSEK).

Antalet sålda årskort till årets säsong var vid utgången av kvartalet ca 7 600 vilket genererat en intäkt om ca 12 MSEK. Årskortsintäkterna periodiseras i de perioder som de 15 allsvenska hemmamatcherna infaller.

Fotbollsverksamheten och spelartruppen

Herrarnas A-lag har under försäsongen spelat nio träningsmatcher. Ett träningsläger avhölls under en vecka i Turkiet. Träningsverksamheten har bedrivits på Skytteholms IP. Testverksamhet har bedrivits på GIH, Stockholm.

Damverksamheten bedrivs från och med den 1 januari 2011 inte längre i Bolagets regi, utan inom AIK FF. Bolaget har dock för avsikt att lämna ett övergångsbidrag i form av pengar och arbete under en övergångstid.

Spelarövergångar

Inför säsongen 2011 anslöt Ibrahim ”Teteh” Bangura från Köping FF, Alexander Milosevic från Vasalunds IF, Martin Kayongo-Mutumba från Videoton FC, Kwame Amponsah Karikari värvades från Inter Allies (Ghana) och Kenny Stamatopoulos blev AIK-spelare efter lån 2010 från Tromsø IL. Dessutom lyftes Christian Kouakou upp till herrarnas A-trupp från herrarnas J-trupp och Jacob Ericsson från samarbetsklubben FC Väsby United.

Förlängning av avtal har träffats med spelarna: Daniel Gustavsson, Kevin Walker, Daniel Tjernström och Pontus Engblom.

AIK Fotboll AB har under perioden avtalat om att låna ut tre spelare. Pontus Engblom till Gif Sundsvall, Antônio Flávio till A.D. São Caetano i Brasilien och Yussuf Saleh till Syrianska FC.

Under kvartalet har två spelare, Goran Ljubojević och Tomi Maanoja, lämnat AIK Fotoboll AB genom att avtal brutits i förtid. Externa finansiärer har del i avtalen med Nils-Eric Johansson och Antônio Flávio.

Resultat och finansiell ställning

Omsättningen uppgick under kvartalet till 14 167 KSEK (25 548 KSEK).

Resultat efter finansiella poster uppgick till

-6 142 KSEK (482 KSEK).

Avskrivningar och nedskrivningar har under kvartalet belastat resultatet med 3 489 KSEK

(1 301 KSEK).

Den nyemission som genomfördes under kvartalet fulltecknades och kom att tillföra Bolaget 18,9 MSEK netto. Nyemissionen var en del i den finansiella plan som Bolaget har för att på sikt lösa den finansiella situationen. Nettot från emissionen har delvis använts för amortering av räntebärande lån, men också för investering i verksamheten.

Bolaget har under första kvartalet reducerat de räntebärande lånen med 5 793 KSEK.

Koncernens eget kapital uppgick per den 31 mars 2011 till 15 604 KSEK (12 059 KSEK).

Omsättning (Kon­cern, KSEK)

Q1, 2011

Q1, 2010

Helår 2010

Match & Event

Sponsring och reklam

Cupspel

Spelarförsäljning

Centrala avtal (TV mm)

Intäkter souveni­rer

Övriga rörelsein­täkter

Summa Omsätt­ning

Kommentarer till den finansiella utveck­lingen

Omsättningen har under kvartalet minskat inom samtliga intäktsområden jämfört med föregående års första kvartal, undantaget är Centrala avtal (TV). Minskningen av omsättningen för Match & Event med ca 2,1 MSEK kan helt förklaras av att Allsvenskan 2010 startade i mars och innevarande år i april.

Spons­ring och reklamintäkter var 10 488 KSEK vilket var 1 380 KSEK lägre än första kvartalet 2010. Främsta orsaken är att Bolaget under början av 2010 försäljningsmässigt drog fördel av såväl de dubbla gulden 2009 som Supercupvinsten i mars 2010.

Cupspelsintäkter 2010 avser Supercupfinalen.

Intäkterna för Spelarförsälj­ningar var under kvartalet 1,5 MSEK (6,6 MSEK) och hänförs till vidareförsäljningsersättning från andra klubbar för spelare som har sålts under tidigare verksamhetsår.

Intäkterna från Centrala avtal ökade till 235 KSEK (154 KSEK), skillnaden mellan åren är ett resultat av hur betalningsperioderna infaller.

Souvenirförsäljningensom avser försäljning av souvenirer i AIK Shop har under året minskat betydligt i omsättning, 1,3 MSEK (3,4 MSEK). Minskningen kan främst hänföras till att föregående års försäljning inledningsvis påverkades positivt av SM-guldet och cupguldet 2009. Dessutom startade den allsvenska säsongen senare i år än förra året vilket påverkade försäljningen negativt under första kvartalet. Avvecklingen av The Terrace som inkluderas i föregående års siffror är ytterligare en förklaring till omsättningsminskningen.

Övriga rörelse­intäkter2010 avser främst säkerhetstjänster, men också administrativa tjänster och omsatte under kvartalet 106 KSEK (570 KSEK).

Rörelsens omkostnader under perioden var 20,2 MSEK (24,9 MSEK). De minskade kostnaderna för handels­varor 730 KSEK (2 352 KSEK) är ett resultat av minskad omsättning samt av­vecklingen av The Terrace. Handelsvaror avser i huvudsak inköp av varor till AIK Shop.

Personalkostnaderna har under kvartalet sjunkit till 10 707 KSEK (13 913 KSEK). Kostnads­minskningen är dels ett resultat av avknoppning av verksamhet, lägre kostnader för engångs­ersättning till spelare under perioden, lägre personalkostnader för arrangemang samt som ett resultat av de organisationsförändringar som har genomförts.

Av- och nedskrivningar har under kvartalet stigit till 3 489 KSEK (1 301 KSEK). Huvudorsaken är att Goran Ljubojević och Tomi Maanoja, har lämnat genom attklubben brutit deras avtal i förtid vilket medfört utrangering av tillgångar.

Kassaflödet var under kvartalet negativt med

-1 904 KSEK (3 314 KSEK). En stor orsak var bland annat minskningen av kortfristiga skulderna med 11 867 KSEK.

Som tidigare kommunicerats har Skatteverket be­slutat att påföra Bolaget ytterligare skatt för verk­samhetsåret 2007, ca 1,7 MSEK. Bolaget förväntar sig ett slutligt avgörande under verksamhetsåret.

Aktieägare

Den 31 mars 2011 var totala antalet aktieägare i Bolaget 3 963 (3 824 vid årsskiftet). Huvuddelen är privatpersoner.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Efter första kvartalets utgång har ett nytt femårigt samarbetsavtal slutits med Svea Ekonomi AB som därmed blir officiell samarbetspartner till AIK.
  • Försäljningen av årskort pågår ännu och låg den 26 april på ca 9 100 st., vilket är ett tapp på knappt 2 000 st. jämfört med 2010. Dock är tappet mätt i antal kronor lägre.
  • AIK har efter rapportperioden betalat ut 4,1 MSEK i ersättningar enligt gällande spelar­kontrakt.
  • Bortamatchen mellan Syrianska FC och AIK den 25 april avbröts efter att funktionärer och åskådare utsatts för knallskott och bengaler. Det slutliga avgörandet för om och hur lagen ska bestraffas, har för tidpunkten av denna rapport ännu inte avgjorts.

Utsikter för 2011

Bolagets planering och budgetering bygger som tidigare år på en placering bland de fyra bästa lagen i Allsvenskan. Hänsyn har tagits till att endast ett stort hemmaderby kommer att spelas. Cupspel och intäkter från spelartransfer har som nämnts tidigare inte ingått i budget­förutsätt­ningarna.

Det sedan tidigare påbörjade arbetet med att över tid minska kostnaderna för verksamheten, fortsätter. Dock är en stor del av Bolagets kostnader trögrörliga vilket gör att en anpassning till en lägre kostnadsnivå kommer att behöva ske successivt. Kostnadsreduceringarna har haft, och kommer fortsättningsvis medföra, negativa konsekvenser för verksamheten under en övergångsperiod.

Bolaget kvarstår vid prognosen om att under givna förutsättningar kommer ett negativt drifts­resultat uppvisas för 2011.

Arbetet med val av ny arena har nu gått in i ett slutskede. En intern arbetsgrupp har att tillsammans med en Arenapanel i uppdrag att upphandla och utvärdera offerterna, så att Bolagets styrelse, vid ett styrelsemöte under hösten, kan fatta slutligt beslut om var hemmamatcherna ska spelas fr. o m 2013.

Stor vikt i arbetet är att hålla högsta möjliga transparens samtidigt som bästa möjliga ekonomiska utfall kan erhållas. Ambitionen är att såväl bibehålla som rekrytera publik.

Styrelsearbete

Styrelsen har under kvartalet haft nio protokollförda sammanträden.

Den ordinarie bolagsstämman avhölls den 14 mars 2011. Vid stämman omvaldes styrelsen som helhet. Styrelsen består för närvarande av sju ledamöter. Johan Strömberg (ordf.), Mats Carlsson, Thomas Gravius, Rickard Henze, Per Häger, Johan Segui och Ronnie Smith.

Publicering av delårsrapport kvartal två 2011

Delårsrapport avseende andra kvartalet 2011 tidigareläggs och kommer publiceras den 10 augusti 2011.

Bolagets delårsrapport, tillsammans med tidigare rapporter och årsberättelser, finns tillgängliga för nedladdning i elektroniskt format via Bolagets hemsida, www.aikfotboll.se.

Annela Yderberg, verkställande direktör       070-431 12 62

Erik Saers, finanschef                                 070-431 12 11