Ebenezer Ofori lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med den danska klubben Vejle BK om en transfer gällande Ebenezer Ofori. Den 13 januari 2022 kom AIK Fotboll och Vejle BK överens om en utlåning gällande spelaren och avtalet innehöll även en köpoption som nu aktiveras. Det blev sammanlagt 139 tävlingsmatcher för Ebenezer Ofori i AIK-tröjan.

– Tiden under återkomsten i AIK blev inte som vi förväntade oss utifrån speltid och i dom samtal som förts under våren så har beslutet växt fram. Jag önskar Ebenezer all lycka i sin fortsatta karriär, säger herrlagets sportchef Henrik Jurelius.

– I want to say a big thank you to the AIK family. It’s been an amazing journey with this wonderful club from my first day in Sweden. AIK will forever have a special place in my heart, is hard to say goodbye but I needed a different experience somewhere for now so thank you guys and will be supporting the club everywhere I go, säger Ebenezer Ofori.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)

I                 0                2 500

II                2 500         5 000

III               5 000         10 000

IV               10 000       20 000

V                20 000       40 000

VI               40 000       70 000

Transfern av Ebenezer Ofori till Vejle BK hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Ebenezer Ofori, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02
E-post: henrik.jurelius@aikfotboll.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2022 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i OBOS Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.