En AIK-legendar tackar för sig

Nästan 20 år efter debuten i AIK:s A-lag tackar legendaren Per Karlsson för sig i och med avslutningen av säsongen 2022. Det har hittills blivit spel i 437 tävlingsmatcher för Pertan i AIK och under tiden i klubben har han vunnit två SM-guld och ett cupguld. Förutom ett år då han var utlånad för att komma tillbaka i form efter en längre skadefrånvaro så har han varit AIK trogen sedan 1998 då han kom till klubben som ungdomsspelare.

– Sedan året jag fyllde tolv har jag spelat fotboll för AIK, det har präglat mitt liv fram tills idag. Jag känner en tacksamhet till er därute för de upplevelser jag fått vara med om och den kärlek jag fått mottaga. Jag känner en stolthet över min långa karriär och det jag lyckats åstadkomma, trots att det i min värld är svårt att vara nöjd och tillfreds. När jag nu avslutar mitt kapitel som spelare söker jag förståelse för att de sista säsongerna inte blev vad jag önskade. Min förhoppning är att ni ska minnas mig som den spelaren jag var innan dess. Jag arbetar för att en sista gång kunna kliva ut på fotbollsplanen som en AIK-spelare. Tack för allt, jag kommer sakna er, säger Per Karlsson.

– Per har satt ett ansikte för ordet lojalitet och innebörden av att varje dag vara professionell. Hans ödmjuka sätt att föra sig själv och i alla lägen sätta klubben han älskar främst är beundransvärt och något som i den svartgula familjen alltid kommer högaktas. En lagkamrat som är uppskattad av såväl medspelare som motståndare och under så många år varit en naturlig del av Karlberg och AIK. Jag vill tacka Per för att på ett föredömligt sätt representerat AIK och lyfta på hatten för en på många sätt unik guldhjälte. Världens bästa Karlsson, tusen tack för allt, säger herrlagets sportchef Henrik Jurelius.

För en längre faktapresentation av Per Karlsson, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02
E-post: henrik.jurelius@aikfotboll.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2022 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i OBOS Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.