Eric Kahl lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med den danska klubben AGF Århus om en omedelbar transfer av den 19-årige spelaren Eric Kahl. Det blev 33 tävlingsmatcher för Eric under tiden i AIK.

– Eric Kahl är en fin ambassadör och förebild för AIK och unga spelare som idag jagar sina drömmar inom AIK Ungdomsfotboll. Jag vill passa på att tacka alla spelare, ledare och tränare som har varit en del i hans utveckling, från vår egen knatteskola till vårt representationslag, säger AIK Fotbolls sportchef Henrik Jurelius.

– Jag vill tacka alla spelare och ledare i AIK som har tagit del i min utveckling. Jag önskar laget ett stort lycka till under resten av säsongen och under de kommande säsongerna, säger Eric Kahl.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Eric Kahl till AGF Århus hamnar i klass IV. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Eric Kahl, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Denna information är sådan som AIK Fotboll AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 juli 2021, kl 22:15 (CET).

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02