Hadi Noori lämnar för HJK Helsingfors

AIK Fotboll och den finska klubben HJK Helsingfors är överens om en övergång gällande Hadi Noori. Den 19-åriga mittfältaren har främst representerat AIK:s juniorlag och har sedan 2021 funnits med i träning med herrlaget på Karlberg.

– Hadi har haft en väldigt fin utveckling i akademin under de senaste åren, både som spelare och människa. Det är med glädje och stolthet han väckt intresse från elitmiljöer och att han tar klivet in i en seniorverksamhet. Vägen till AIK:s representationslag ser olika ut och jag hoppas att detta är ett sådant steg för Hadi. Han kommer ansluta till en välfungerande miljö i Finland där han kommer ges alla förutsättningar att ta fortsatta kliv i sin utveckling, säger William Loberg Bateman, Akademichef pojk AIK Fotboll.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)

I                           0        2 500
II                   2 500        5 000
III                  5 000      10 000
IV                10 000      20 000
V                 20 000      40 000
VI                40 000      70 000

Transfern av Hadi Noori till HJK Helsingfors hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Hadi Noori, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Fredrik Söderberg, vice VD och vice klubbdirektör
Mobil: 073 – 150 01 28
E-post: fredrik.soderberg@aikfotboll.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2023 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.