Henning Berg lämnar AIK Fotboll

Henning Berg har på eget initiativ valt att omgående säga upp sig från sitt uppdrag som chefstränare för AIK Fotbolls herrlag. Orsaken är en oenighet över hur klubben önskar att arbeta framöver. Det blev sammanlagt 35 tävlingsmatcher för honom som chefstränare i AIK.

- Henning Berg har från första dagen gett etthundra procent för AIK Fotboll. En imponerande arbetsförmåga och dedikation är det som jag vill framhäva som hans främsta sidor. Hans bestämdhet är en annan stark sida, men också den sida som nu gör att vi skiljs åt idag. Olika syn mellan AIK och Henning på hur klubben ska arbeta för att åter vara ett topplag i Allsvenskan, och kvalificera sig för Uefa-spel, blev avgörande för hans avgång. Jag önskar Henning ett stort lycka till i sin fortsatta tränarkarriär och vi ses framöver, säger AIK Fotbolls sportchef Thomas Berntsen.

- Det har varit en ära och en härlig upplevelse att vara chefstränare i AIK det senaste året. Det har även varit stora utmaningar och väldigt lärorikt. Sommaren 2023 var laget i en svår situation och målet var att behålla platsen i Allsvenskan. Tillsammans klarade vi det. Jag är särskilt imponerad av hur spelargruppen hanterade pressen tillsammans och höll fokus fram till sista seriematchen. 2024 började bra med bra resultat och vi var endast en straffläggning ifrån en final i Svenska cupen. Seriestarten var mycket bra resultatmässigt med 14 poäng på de första sju seriematcherna. Den senaste perioden har vi inte varit tillräckligt bra. När jag nu väljer att lämna AIK beror det på att vi den senaste tiden varit oense internt om vägen framåt. Vi har olika syn på fotbollsspelet och hur vi bäst kan utveckla laget och enskilda spelare, säger Henning Berg.

- Jag vill tacka spelare, personalen på Karlberg, administration och ledning för samarbetet och önskar alla i AIK lycka till i framtiden. Till sist vill jag rikta ett stort tack till våra underbara supportrar för deras otroliga engagemang och stöd. De är en stor bidragsgivare till våra resultat och stämningen de skapar på Friends Arena är enormt bra, avslutar Henning Berg.

AIK Fotboll vill tacka Henning Berg för hans insatser i klubben, framförallt var han en stor bidragande orsak till att säkra den allsvenska platsen under 2023. Herrlaget återsamlas igen för gemensam träning den 18 juni 2024 och AIK Fotboll återkommer med information kring den kommande sportsliga organisationen.

För en längre faktapresentation av Henning Berg, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Denna information är sådan som AIK Fotboll AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juni 2024 kl. 10:00 (CET).