Hugo Aviander lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll har kommit överens med Norrlands-klubben Gif Sundsvall om en omgående transfer av den 19-årige mittfältaren Hugo Aviander. Hugo kom till AIK som 13-åring och har sedan 2018 representerat klubbens akademi, innan han skrev på sitt första A-lagskontrakt den 30 mars 2023.

– Hugo är i behov av speltid för att kunna fortsätta utvecklas som spelare, vilket vi både tror och hoppas att han kommer att få i Gif Sundsvall. Vi vill tacka Hugo för hans hårda jobb och önskar honom stort lycka till i sin nya klubb, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                           0         2 500
II                   2 500         5 000
III                  5 000       10 000
IV               10 000        20 000
V                20 000        40 000
VI               40 000        70 000

Transfern av Hugo Aviander till Gif Sundsvall hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Hugo Aviander, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50