Ibrahim Moro lämnar AIK Fotboll för FC Kairat

AIK Fotboll och FC Kairat från Kazakstan är överens om villkoren för en övergång av mittfältaren Ibrahim Moro och avtalet mellan parterna gäller från och med den 1 januari 2015.

– Ibrahim Moro har varit tydlig med två saker under sin tid i AIK. Dels att han har trivts bra i klubben och att det har varit en förutsättning för att uppnå ett av hans delmål när han kom hit, nämligen att bli såld. Då det har blivit tydligt att en kontraktsförlängning inte är aktuell så har arbetet med en försäljning intensifierats inför det kommande januarifönstret. Moro kom som en mycket ung spelare direkt från Ghana till AIK och lämnar som en ung spelare till Kazakstan. Han har varit en bra spelare för AIK och nu har han också genererat en ekonomisk vinst i den enskilda affären, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– AIK kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Stort tack till alla underbara supportrar, spelare och ledare som gett mig minnen för livet, säger Ibrahim Moro.

21-årige Ibrahim Moro, född i Ghanas huvudstad Accra den 10 november 1993, kom till AIK mitt under den allsvenska säsongen 2012 då AIK precis hade hemmabesegrat KKS Lech Poznań med 3–0 i kvalet till gruppspelet av Uefa Europa League. AIK, Moro och den ghananska Premier League-klubben New Edubiase United FC kom den 6 augusti överens om en övergång för den då 18-årige mittfältaren och kontraktet sträckte sig över 2015. Debuten för AIK skedde den 23 augusti då AIK mötte PFC CSKA Moskva (0–1) inför 16 889 åskådare hemma på Råsunda Fotbollstadion och Moro ersatte Helgi Daníelsson på mittfältet i den 79:e minuten.

Totalt blev det 64 tävlingsmatcher, varav 53 från start, och två mål i AIK-tröjan för AIK:s nummer 20. Han noterades även för sju målgivande passningar och 18 gula kort i dessa tävlingsmatcher. Under Moros tid i klubben slutade AIK på fjärde (2012), andra (2013) och tredje (2014) plats i Allsvenskan så han lämnar Sverige med tre allsvenska medaljer i bagaget. AIK Fotboll tackar Ibrahim Moro för sina insatser och önskar honom all lycka framöver.

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll

070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2014 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.