Ingen återkomst för Antônio Flávio

Forwarden Antônio Flávio Aires dos Santos, som under 2011 har varit utlånad till A.D. São Caetano i Brasilien, återkommer inte till AIK inför den kommande säsongen. Flávio är klar för spel för Nanchang Hengyuan F.C. i Kina.

24-årige Antônio Flávio Aires dos Santos, född den 5 januari 1987, kom till AIK i augusti 2009 från den brasilianska Série A-klubben Esporte Clube Santo André. Tävlingsdebuten skedde borta mot Halmstads BK (2-1) den 17 augusti och det första målet kom mot BK Häcken (2-0) på Rambergsvallen den 14 september då han, framspelad av Markus Jonsson, lobbade in 1-0 i den 27:e minuten.

Totalt blev det 50 tävlingsmatcher och tio mål för brassen i AIK-tröjan. Det viktigaste målet gjorde han i den historiska guldmatchen mot IFK Göteborg (2-1) på Gamla Ullevi den 1 november 2009 då han, framspelad av Martin Kayongo-Mutumba, kvitterade till 1-1 i den 55:e minuten, ett mål som gav AIK greppet om SM-guldet. Bägge målen i derbymatchen mot Djurgården (2-0) hösten 2009 är två andra mål som de flesta AIK:are kommer ihåg med glädje.

Innan den årslånga utlåningen till A.D. São Caetano kom AIK och Flávio överens om en förlängning av hans avtal och det nya avtalet gällde till och med 2013. Externa parter/klubbar har del av kontraktet med Flávio, vilket tidigare redovisats i AIK Fotboll AB:s finansiella rapporter. Försäljningen har ingen betydande påverkan på AIK Fotboll AB:s resultat.

För ytterligare information, kontakta:

Jens Andersson, Sportchef AIK Fotboll 08-735 96 30

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2012 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB har även ett samarbetsavtal med FC Väsby United, som spelar i Division 1 Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.