IVAN TURINA TILL AIK

(NGM: AIK B)

AIK och målvakten Ivan Turina är överens om ett avtal på tre och ett halvt år. Ivan är kontraktslös då hans avtal med NK Dynamo Zagreb löper ut när avtalet med AIK startar. Ivan Turina ansluter till AIK när verksamheten startar den 7 juni.

- AIK har skrivit avtal med en storväxt atletisk målvakt med en stark personlighet. Vi välkomnar Ivan Turina till AIK och ser fram emot att få jobba och fortsätta utveckla honom hos oss, säger AIK:s sportchef och chefstränare Björn Wesström.

29-årige Ivan Turina (född 3 oktober 1980 i Zagreb) inledde 1998 sin proffskarriär i NK Dynamo Zagreb, som han började spela med redan som tioårig ungdomsspelare. 2003 tog han över som förstemålvakt i klubben efter att under två år varit utlånad till NK Kamen Ingrad och NK Osijek i den kroatiska högstaligan. 2007 lämnade han moderklubben för spel i Skoda Xanthi F.C. (grekiska högstaligan) där det blev en säsong innan Lech Poznañ i Polen blev nästa anhalt. I september 2009 återvände han till Dynamo Zagreb och skrev ett kontrakt med dem över säsongen 2009-10.

Turina har vunnit den kroatiska ligan tre gånger (2006, 2007, 2010), cupen två gånger (2004, 2007) och den polska cupen 2009. 2007 utsågs han till Kroatiens bäste målvakt. Han har spelat flera juniorlandskamper och en A-landskamp (2006) samt matcher i Champions League och UEFA-cupen med Dynamo Zagreb.

Förra veckan var han på plats i Sverige och tränade med AIK på Karlberg och efter läkarundersökning är nu ett kontrakt - som löper över tre och ett halvt år - mellan Turina och AIK signerat.

- Jag är glad att komma till AIK, jag upplevde matchen mot Åtvidabergs FF på Råsunda och såg då att AIK att har hängivna supportrar vilket jag uppskattar. Jag ska göra allt jag kan för att bidra till att AIK skall få största möjliga framgång under min tid i klubben, säger Ivan Turina.

Björn Wesström, Sportchef & Chefstränare

Tel nr: 08-735 96 19

E-post: bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, ett damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB bedriver också U21-verksamhet för herrar i samarbetsklubben FC Väsby United, som spelar i Superettan. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm och omsatte 126 miljoner kronor år 2007. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.