Jonah Kusi-Asare lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med den tyska klubben FC Bayern München om en omgående transfer av den 16-årige forwarden Jonah Kusi-Asare. Jonah kom till AIK inför säsongen 2023 och debuterade för A-laget under hösten. Det blev under förra säsongen sammanlagt fyra inhopp i Allsvenskan för honom.

– Det är med både glädje och sorg som vi konstaterar att Jonah nu lämnar oss. Vi hade gärna sett honom utvecklas i AIK, men situationen i klubben och spelarens vilja att utforska detta äventyr ledde till att Bayern Münchens bud accepterades. Det ska också sägas att erbjudandet som accepterades är det högsta någonsin för en så ung spelare från Allsvenskan, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

– Jag har varit i klubben i ett år, men det känns som om jag varit här under hela min uppväxt. Det blev bara fyra inhopp i Allsvenskan och nu tar jag nästa steg till Bayern München. Jag önskar AIK all lycka och framgång. Tack för allt, säger Jonah Kusi-Asare.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)

I                         0          2 500
II                 2 500          5 000
III                5 000        10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Jonah Kusi-Asare till FC Bayern München hamnar i klass V, med möjlighet att förändras till klass VI vid utfall av villkorsbaserade transfersummor. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Jonah Kusi-Asare, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Denna information är sådan som AIK Fotboll AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2024, klockan 10:45 (CET).

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2024 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i OBOS Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.