Karol Mets lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med klubben Al-Ettifaq FC från Saudiarabien om en transfer av Karol Mets och han ansluter till dem omgående. Den estländske backen kom till AIK under våren 2019 och det blev 59 tävlingsmatcher för honom i AIK-tröjan.

– Karol satte ett stort avtryck från start och har stått för flera minnesvärda prestationer i den svartgula tröjan. Jag önskar honom ett stort lycka till framöver, säger AIK Fotbolls sportchef Henrik Jurelius.

– Jag vill tacka samtliga i AIK Fotbolls organisation, alla som har stöttat laget på och utanför planen och givetvis alla mina lagkamrater. Det har från min första dag i AIK varit ett stort nöje och ett privilegium att få representera klubben. Jag önskar AIK stor framgång framöver och hoppas att jag inte har spelat min sista match för klubben, säger Karol Mets.

27-årige Karol Mets, född den 16 maj 1993 i Viljandi i Estland, inledde som sjuåring sin fotbollskarriär i Viljandi JK Tulevik och han har sedan spelat A-lagsfotboll i FC Flora, Viking FK, NAC Breda och AIK. För en längre faktapresentation av honom, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                         0          2 500
II                 2 500          5 000
III                5 000        10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Karol Mets till Al-Ettifaq FC hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02