Kenny Pavey tillbaka i AIK Fotboll

AIK och Östers IF är överens om en omedelbar övergång för Kenny Pavey. AIK är också överens med Kenny om hans personliga avtal och han ansluter till AIK under torsdagen.

- Kenny kommer med sina egenskaper och sin personlighet att vara en tillgång för AIK både på kort och längre sikt. Hans blotta närvaro skapar en ännu bättre balans i truppen och i hans karaktär finns det egenskaper både för yngre och äldre spelare att få god energi av och supportrar att hämta kraft ur. Jag är genuint glad och stolt över att Kenny Pavey är tillbaka i AIK, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

34-årige Kenny Pavey kom till AIK från Superettanlaget Ljungskile SK inför Gnagets återkomst i Allsvenskan 2006 och bidrog med sin inställning, vilja och energi till AIK:s framskjutna tabellplaceringar, undantaget 2010, under senare år. Den första tävlingsmatchen för AIK gjorde han inför 23 822 åskådare den 2 april 2006 då han i den allsvenska premiären hemma mot Gefle IF (2-2) byttes in istället för Mats Rubarth i den 63:e minuten.

Det första målet kom veckan efter då han mot Östers IF (4-0) på Värendsvallen slog in 3-0-målet i den 53:e minuten. Paveys hittills viktigaste mål för AIK kom kanske i bortaderbyt mot Hammarby (2-1) den 25 oktober 2009 då han i den 71:a minuten slog in segermålet endast två minuter efter att han kommit in på planen, ett mål som satte AIK i guldsits med två omgångar kvar.

I den avgörande SM-guldmatchen borta mot IFK Göteborg (2-1) en vecka senare byttes engelsmannen in i den 77:e minuten och var åtta minuter senare med i uppbyggnaden till guldmålet då han från högerkanten passade in bollen till Dulee Johnson som från sin position utanför straffområdet hittade Daniel Tjernström fri till vänster och resten är AIK-historia. Pavey lämnade AIK efter 2011 års säsong och har sedan dess spelat i Ljungskile SK och Östers IF.

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll

070-431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2014 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.